Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAlanen, Riikka.
dc.contributor.authorLeinonen, Emilia
dc.date.accessioned2017-09-12T08:14:47Z
dc.date.available2017-09-12T08:14:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1723360
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55323
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydessä. Huomio kiinnittyy etenkin heidän opettajiensa merkitykseen viihtyvyyden tai viihtymättömyyden tunteen rakentumisessa. Aiemman tutkimuksen perusteella kouluviihtyvyys vaikuttaa nuorten päätöksiin jatkokouluttautumisesta, jonka on edelleen tutkittu olevan tärkeimpiä nuorten syrjäytymiseen liittyviä tekijöitä. Kouluviihtyvyyskokemusten merkityksiä tutkimalla onkin tarkoitus pohtia opettajan mahdollisuuksia syrjäytymisen varhaisessa ennaltaehkäisyssä. Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen menetelmin ja sen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja sen analysoinnissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Haastateltaviksi valittiin kuusi vailla peruskoulun jälkeistä tutkintoa olevaa nuorta aikuista, jotka eivät olleet haastatteluhetkellä työelämässä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että haastateltavat ovat kokeneet koulunsa turvattomaksi ympäristöksi, jossa he ovat saaneet osakseen epäoikeudenmukaista kohtelua ja suhteet opettajiin ovat jääneet etäisiksi. Heidän kouluaikainen opetuksensa on ollut pääsääntöisesti opettajakeskeistä. Tulokset saavat vahvistusta aiemmasta aiheeseen liittyvästä tutkimuksesta. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että tuloksissa korostuu oppilaan yksilöllisen kohtaamisen merkitys koulun mielekkääksi kokemisen kannalta.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersyrjäytyminen
dc.subject.otherkouluviihtyvyys
dc.subject.otherkouluympäristön turvattomuus
dc.subject.otheropettajakeskeisyys
dc.subject.otheropettaja-oppilassuhde
dc.subject.otherkohtaaminen
dc.subject.other
dc.titleTarinoita takapulpetista : syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
dc.title.alternativeSyrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten kokemuksia kouluviihtyvyydestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709123710
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenologis-hermeneuttinen tutkimus
dc.date.updated2017-09-12T08:14:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysokouluympäristö
dc.subject.ysoturvattomuus
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot