Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUusitalo, Outi
dc.contributor.advisorSilvasti, Tiina
dc.contributor.authorViitala, Jenni
dc.date.accessioned2017-03-17T13:01:55Z
dc.date.available2017-03-17T13:01:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1685722
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53309
dc.description.abstractKuluttaminen ja asuminen nivoutuvat elämänkaaren vaiheisiin. Kulutuksellisin elämänvaihe on siirtynyt entistä myöhäisempään ikään. 50–65 –vuotiaat kuluttajat ovat tärkeä ryhmä, joka ei ole ollut markkinointitutkimuksien keskiössä, vaikka tällä ryhmällä on halua ja mahdollisuuksia kuluttaa. Elämäntilanteiden eriytyessä he ovat myös entistä heterogeenisempi asiakasryhmä. Myös suomalainen asumisura on murroksessa, yhden ja kahden hengen kotitaloudet yleistyvät ja elinikä pitenee. Tutkimuksessa pureudutaan siihen,onko perinteinen asumisuran metafora edelleen Suomessa ajankohtainen. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa ja ymmärrystä siitä, millaisia asumiseen liittyviä tarpeita, mieltymyksiä ja haaveita varttuneilla on ja miten ne eroavat nuorten aikuisten ajatuksista. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan asiakkaan arvon muodostumista ja siihen vaikuttavia seikkoja Asuntomessuilla. Tutkimuksen aineisto koostuu kahdeksasta Asuntomessuilla Vantaalla kesällä 2015 käydystä ryhmäkeskustelusta. Tutkittavat edustavat kahta ikäryhmää; 18-35 -vuotiaita ja 50-65 -vuotiaita. Aineiston analysoinnissa on käytetty teemoittelua ja sen syventämiseksi sisällönanalyysia. Perinteinen asumisura on edelleen voimissaan messukävijöiden keskuudessa. Omistusasunnon hankkiminen on tärkeää ja vuokra-asuminen nähdään lähinnä välivaiheena. Asumiseen liittyvät tarpeet, mieltymykset ja haaveet eivät ole voimakkaasti ikäsidonnaisia, mutta joitakin sukupolvittaisia eroja on havaittavissa. Ne heijastavat muussakin kuluttamisessa nähtävillä olevia arvoja. Eettisyys ja ekologisuus on asumiseen liittyvässä kuluttamisessa tärkeää, mutta myös luksus ja edullinen hintataso ovat monille keskeisiä. Asuntomessuilla tapahtuvaa asiakkaan arvonmuodostusta on mahdollista lähteä kehittämään parantamalla asiakkaan arvonluontia erityisesti asiakkaan ja palveluntarjoajan yhteisellä alueella. Lisäksi arvoa asiakkaille messuilla tuottaa ennen kaikkea utilitaristiset hyödyt, joten messuilla on tarpeen keskittyä entistä enemmän asiasisältöön. Mahdollisuus räätälöidä omaa messuvierailua tuottaa kävijälle arvoa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (117 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherAsumisura
dc.subject.otherkokemuksellisuus
dc.subject.otherarvo
dc.titleElämänkaari, asumistoiveet ja asumisen arvon luominen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201703171690
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.date.updated2017-03-17T13:01:56Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysoelämänkaari
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysoasuminen
dc.subject.ysokokemuksellisuus
dc.subject.ysoarvo


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot