Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRantanen, Johanna
dc.contributor.authorKurula, Jenni
dc.date.accessioned2016-10-10T08:52:15Z
dc.date.available2016-10-10T08:52:15Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575562
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51577
dc.description.abstractPro gradu –tutkielmassani selvitän Tervareitti –hankkeeseen osallistuvien oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Tervareitti –hanke toimii Valteri -koulu Tervaväylän alaisuudessa ja sen tavoitteena on kehittää osallistava toimintamalli yläkouluikäisten ohjaukseen peruskoulun siirtymävaiheeseen. Tutkimukseni taustateoria muodostuu Tervareitti –hankkeessa käytettävän ICF-toimintakykyluokituksen pohjalta muodostetuista f-sanoista. Nämä f-sanat ovat 1) function eli toiminta, 2) family eli perhe, 3) fitness eli kunto, 4) fun eli hauskanpito, 5) friends eli ystävät ja 6) future eli tulevaisuus. Tutkimukseni aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihin osallistui seitsemän oppilasta ja heistä kuuden huoltaja tai huoltajat. Tutkimusme- netelmäksi valitsin teoriaohjaavan sisällönanalyysin tutkimusongelman ja aineiston luonteen perusteella. Tutkimusongelmani mukaisesti etsin vastausta kysymykseen ”Minkälaisia toiveita Tervareitti –hankkeeseen osallistuvilla oppilailla ja heidän huoltajillaan on hankkeesta saatavalle ohjaukselle?”. Sisällönanalyysissa aineistosta nousi esille kahdeksan teemaa, jotka kuvasivat oppilaiden ja heidän huoltajien toiveita Tervareitti –hankkeesta saatavalle ohjaukselle. Nämä teemat olivat: tulevaisuus, ryhmän ja vertaisten tuki, ystävät, itsenäisempi minä, harrastukset, ei toiveita, opiskelutaitojen kehittäminen ja hauskanpito. Tutkimukseni päätuloksena ovat Tulevaisuus sekä Ryhmän ja vertaisten tuki - teemat. Tulevaisuus -teema linkittyy laajemmin, ohjauksen näkökulmasta tarkasteltuna, elinikäiseen ohjaukseen. Ryhmän ja vertaisten tuki –teemassa on sen sijaan nähtävissä ryhmäohjauksen piirteitä. Tutkimukseni tuloksia on tarkoitus hyödyntää Tervareitti – hankkeessa seuraavan pilottiryhmän toimintaa suunniteltaessa. Tieto siitä, mitä oppilaat toivovat ohjaukselta hyödyttää Tervareitti –hankkeen lisäksi myös muita ohjausalalla toimivia henkilöitä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (81 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othererityistä tukea tarvitseva oppilas
dc.subject.othertoimintakykyluokitus
dc.titleOsallistavaan ohjaukseen osallistuminen : oppilaiden ja huoltajien toiveet ohjaukselle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610104310
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.date.updated2016-10-10T08:52:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.subject.ysoICF
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot