Kokemuksia soittoharrastuksen jatkamisesta aikuisiällä
Tässä tutkielmassa kuvataan kokemuksia soittoharrastuksen jatkamisesta aikuisiällä sekä näille kokemuksille annettuja merkityksiä. Tutkimuksen aihetta on lähestytty fenomenologisesta tutkimusperinteestä käsin. Tämän tutkimuksen aikuiset soitonharrastajat eivät ole vasta-alkajia soittoharrastuksessaan, vaan heillä on takanaan soitto-opintoja lapsuudessa ja nuoruudessa. Yhtenä tutkimuksen tavoitteena on antaa kuva siitä, millä tavoilla soittoharrastusta voi jatkaa aikuisena.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta aikuista soitonharrastajaa heidän soittoharrastukseensa liittyvistä kokemuksistaan. Kaikki haastateltavat harrastivat haastatteluhetkellä aktiivisesti soittoa joko soittotuntien tai yhteismusisoinnin muodossa. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen psykologian analyysimenetelmällä. Tuloksina saatiin tutkittavien harrastuskokemuksia kuvaavat yksilökohtaiset merkitysverkostot sekä koko aineistoa kuvaileva ilmiön yleinen merkitysverkosto. Keskeisimpiä kaikille tutkittaville yhteisiä soittoharrastuksen jatkamiselle annettuja merkityksiä olivat kokemus kehittymisestä soittoharrastuksessa, kokemus soittotaidosta positiivisten tunteiden tai asioiden antajana, kokemus esiintymisten merkityksellisyydestä sekä kokemus musiikista ja soittamisesta ihmisiä yhdistävänä asiana.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että soittoharrastus voi tuottaa aikuiselle positiivisia kokemuksia monin eri tavoin. Lisätutkimus aikuisten soittoharrastuksesta olisi tervetullutta, jotta aikuisten harrastamisen tarpeisiin osattaisiin vastata.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mitä mieltä on pianonsoitossa? : 13-15 vuotiaiden pianonsoittajien kokemuksia musiikkiharrastuksestaan
Kosonen, Erja (Jyväskylän yliopisto, 2001)The subject of this research is the minds and meanings for playing the piano in early adolescense. The theoretical framework is the existential phenomenology with holistic conception of man. The aim of this qualitative ... -
"Ja siel oli se meijän mesta!" : nuorten kokemuksia merkityksellisistä ympäristöistä
Räsänen, Maiju (2021)Tutkielma käsittelee ihmiselle merkityksellisten ympäristösuhteiden muodostumista. Tutkimus on tapaustutkimus työpajanuorten ympäristökokemuksista koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana. Tutkimuksen aineisto ... -
Soiton iloa ja musiikin lumoa : yhteissoiton vaikutus lapsen soittomotivaatioon ja luovuuteen soittoharrastuksen alkuvaiheessa
Kupari, Hanna (2017)Yhteissoiton avulla luodut musiikilliset elämykset ovat tärkeä osa lapsen musiikkiharrastuksen mielekkyyttä soittoharrastuksen alkuvaiheessa. Tässä työssä tutkin, kuinka yhteissoitto lasten sinfoniaorkesteri Trombissa ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ... -
Kehollisuus ja hiljainen tieto viulunsoitonopetuksessa
Pitkä, Reetta (2016)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan viulunsoiton kehollisuutta opettamisen näkökulmasta. Tehtävänäni on selvittää, minkälaista viulunsoiton kehollisuus on luonteeltaan, ja mitä kaikkea sen opettaminen pitää sisällään. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.