dc.contributor.advisor | Leskinen, Markku | |
dc.contributor.author | Junell, Janne | |
dc.contributor.author | Niittymäki, Tatu | |
dc.date.accessioned | 2016-01-11T17:54:04Z | |
dc.date.available | 2016-01-11T17:54:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1704662 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48310 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten ja millaisena alakouluikäisten lasten vanhemmat kokevat ja tietävät kolmiportaisen tuen. Tutkielman tarkoituksena oli saada lisää tietoa siitä, kuinka hyvin vanhemmat tietävät ja tuntevat kolmiportaisen tuen ja miten tyytyväisiä vanhemmat ovat lapsensa opettajaan. Tutkimukseen osallistuneet alakoulun oppilaiden vanhemmat olivat Keski-Suomesta (N=167). Aineisto kerättiin verkkokyselynä. Kyselylomakkeessa ensimmäisessä osiossa selvitettiin vanhempien taustatietoja ja heidän tietouttaan kolmiportaisesta tuesta. Lomakkeen toisessa osassa käytettiin valmista mittaria mittaamaan vanhempien tyytyväisyyttä oppilaan ensisijaiseen opettajaan. Aineistossa oli vastauksia kaikilta tuen portailta: yleiseltä(N=128), tehostetulta(N=20) ja erityiseltä(N=19)
Tutkimuksen perusteella vastaajien tietyt taustatekijät, kuten vastaajan ikä, lapsen vuosiluokka, ensisijainen opettaja, tai oppilaan tuen taso eivät olleet yhteydessä vastaajien tietoisuuteen, mutta vastaajan koulutus oli tilastollisesti merkitsevä tekijä tietoisuuteen kolmiportaisesta tuesta siten, että korkeasti koulutetut olivat tietoisempia kolmiportaisesta tuesta kuin matalasti koulutetut. Tyytyväisyyttä tutkittaessa vastaajan koulutustausta oli erittäin merkitsevästi yhteydessä vanhempien arviointeihin siten, että korkeasti koulutetut olivat tyytyväisempiä kuin matalasti koulutetut. Oppilaan ikä, vastaajan ikä tai oppilaan luokka-aste eivät olleet yhteydessä tyytyväisyyteen opettajasta. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (44 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | lakimuutos | |
dc.subject.other | RTI-malli | |
dc.subject.other | yhteistyö | |
dc.subject.other | vanhemmat | |
dc.title | Kolmiportainen tuki peruskoulussa vanhempien kokemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601111083 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-01-11T17:54:05Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |