Taideväärennökset Suomessa : Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseon arkiston taideväärennöksistä ja Keskusrikospoliisin Rikosmuseon taideväärennöskokoelman näkökulmista

Abstract
Taideväärennöksiä on aiemmissa tutkielmissa käsitelty lähinnä tapaustutkimusmaisesti yksittäisten ajanjaksojen tai tapausten pohjalta. Kokonaisvaltaista tutkimusta Suomessa esiintyvistä taideväärennöksistä ei ole tehty eikä nykyisen tutkimustiedon pohjalta voida luoda kokonaisvaltaista kuvaa siitä, keiden taiteilijoiden teoksia Suomessa väärennetään, miltä ajanjaksolta väärennetyt teokset ovat ja millaisia teokset ovat esimerkiksi aihepiiriltään tai tekniikaltaan. Tutkielmani ensisijaisena tarkoituksena on antaa kokonaiskuva siitä millaista taidetta Suomessa väärennetään. Selvitän keiden taiteilijoiden teoksia väärennetään, minkä tyylisiä ja miltä ajalta teokset ovat, mihin tekijöihin tunnistus aitoudesta perustuu ja millä keinoilla teos on tutkittu. Lisäksi kartoitan Suomessa liikkuvien taideväärennösten tasoa ja sitä, kuinka usein samaan teokseen törmätään uudestaan. Tutkielmani ydinmateriaalin muodostavat Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseon arkisto taideväärennöksistä ja Keskusrikospoliisin Rikosmuseon taideväärennöskokoelma. Lisätietoa aineistoon tuovat myös asiantuntijahaastattelut. Komparatiivisella metodilla kokoan arkiston ja kokoelman tiedot ja analysoin niitä saadakseni vastaukset tutkimuskysymyksiini. Tutkielmani tuloksien perusteella Suomessa väärennetään joko alueellisesti tai valtakunnallisesti hyvin tunnettuja taiteilijoita, joiden tuotanto on melko laajaa. Taiteilijoista väärennetään niin kultakauden mestareiden kuin tuoreempienkin taiteilijoiden töitä. Myös tunnettujen ulkomaalaisten taiteilijoiden teoksia väärennetään. Suosituimmat väärennettyjen teosten aihepiirit ovat maisemat sekä ihmisaiheet. Toteutustavoista suosituimpia ovat öljyvärit ja litografiat. Teokset tutkitaan aina taidehistoriallisesti mutta usein myös teknisiä apuvälineitä käyttäen. Tutkimuksen perusteella Suomessa esiintyvien taideväärennösten taso on pääsääntöisesti hyvä ja erityisesti aikalaisväärennökset ovat vaikeita arvioida. Yleisimmin teoksia väärennetään muuttamalla tai lisäämällä signeeraus tai väärentämällä koko teos.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506082228Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share