Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLahtinen, Elina
dc.date.accessioned2014-09-10T13:19:20Z
dc.date.available2014-09-10T13:19:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445413
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44233
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä vanhemmilla, joiden lapsella on diagnosoitu ADHD, on opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Vanhempien kokemukset ja käsitykset opettajista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaan paremmin ymmärtää opettajien suhtautumista tukea tarvitseviin oppilaisiin sekä yhteistyöhön vanhempien kanssa. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 19, 13 äitiä ja 6 isää. Tutkimussuuntaus mukailee fenomenografista tutkimusotetta, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää haastateltavien kokemuksia ja käsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien käsitykset opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Vanhempien opettajakäsitykset jakautuivat seitsemään kuvauskategoriaan, jotka sisältävät käsityksiä opettajan suhtautumisesta ja asenteesta, pedagogisesta osaamisesta, tiedosta ja osaamisesta liittyen ADHD-diagnoosiin ja oireisiin, sitoutuneisuudesta työhön, persoonallisuudesta, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä syyllistävästä ja syrjivästä toiminnasta. Vanhempien käsitykset olivat jakautuneet selvästi positiivisiin ja negatiivisiin käsityksiin, mikä kertoo vanhempien erilaisista opettajakokemuksista. Vanhempien käsityksissä korostuivat erityisesti opettajan tieto ja osaaminen ADHD-diagnoosiin liittyen, vanhempien asiantuntijuuden arvostaminen sekä opettajan suhtautuminen ADHD-diagnosoituun oppilaaseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertarkkaavaisuus- ja yliaktiivisuushäiriö
dc.subject.otherADHD
dc.subject.othervanhempien opettajakäsitykset
dc.subject.otheryhteistyö
dc.titleADHD-diagnosoitujen oppilaiden vanhempien opettajakäsitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409102770
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2014-09-10T13:19:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot