Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Joulukuu 2013 (Teema: Kielen rooli koulussa)
Uusimmat aineistot
-
Kieli koulussa: kohti kokonaisvaltaista kielikäsitystä [pääkirjoitus]
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013) -
Kohtaamattomuudesta vuorovaikutukseen – tunnekielinen toimintakulttuuri antaa yhä odottaa tuloaan
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Tuleva opetussuunnitelmauudistus nostaa pedagogiseen keskusteluun käsitteen monilukutaito. Se tulee ymmärtääkseni sisältymään teoreettisena pohjana jokaisen oppiaineen sisältöihin ja tavoitteisiin ja siitä halutaan tehdä ... -
Kohti kielitietoisempaa opettajankoulutusta
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Kielitietoinen koulu ja opetus ovat käsitteinä nopeasti vakiintuneet suomalaiseen pedagogiseen keskusteluun mm. meneillään olevan perusopetuksen opetussuunnitelmatyön ansiosta. Vastaavaa kehittämistyötä tehdään parhaillaan ... -
Kieli- ja tekstitietoisuutta kouluun! Kielitietoinen koulu ja äidinkielen ja kirjallisuuden opetus
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Perusopetuksen opetussuunnitelmien uudistus lisää koulun kielitietoisuutta ja muuttaa kaikkien oppiaineiden opetusta tekstitietoiseen ja tekstilajeja tunnistavan pedagogiikan suuntaan. Samalla äidinkielen ja kirjallisuuden ... -
Opetussuunnitelmat uudistuvat : tekstien lukijasta ja kirjoittajasta monilukutaituriksi
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistustyö on kovassa vauhdissa. Suunnitelmaan on tulossa monia uusia linjauksia, joiden ideat ja toteutustavat tarvitsevat vielä pohdiskelua ja täsmennystä ennen kuin ne ...