Lasten osallisuus päiväkodin leikkitilanteissa
Pro gradu – työssä selvitettiin, miten lasten osallisuus ilmeni ja toteutui päiväkodin leikkitilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada lasten leikistä esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, millaisia osallisuuden muotoja ilmeni sekä tuoda esille, että lapset ovat aktiivisia toimijoita vertaiskulttuurissaan ja näin edistää lapsuudentutkimusta. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten osallisuus ilmenee tytöillä ja pojilla.
Aineistona oli valmiit videoaineistot, jotka litteroitiin ja analysoitiin yhdistäen laadullista ja määrällistä menetelmää. Analyysi perustui teoriataustaan, jolloin pääkategoriat ja alaluokat muodostettiin teoriasta ja niiden perusteella aineistosta etsittiin niitä vastaavia ilmenemismuotoja, jotka luokiteltiin. Tulokset analysoitiin sekä määrällisesti taulukoiden että laadullisesti aineistoesimerkkien avulla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että lasten osallisuus ilmenee leikeissä vahvasti aktiivisuutena, vallankäyttönä, leikin kulkuun vaikuttamisena ja leikin ylläpidon eri muotoina. Leikit olivat roolileikkiä, koska lapset aktiivisesti ottivat erilaisia rooleja ja nimesivät myös leikkitovereilleen rooleja. Osallisuus esiintyi niin verbaalisina kuin nonverbaalisina ilmaisuina. Lisäksi tyttöjen ja poikien eroavaisuudet tulivat esille osallisuuden eri ilmaisumuodoissa.
Tutkimus osoitti, että osallisuus ilmeni eniten verbaalisesti. Leikkitilanteissa pojilla ilmeni enemmän osallisuutta kuin tytöillä. Tutkimus osoitti myös, että lapset ovat aktiivisia, kekseliäitä ja keskenään vuorovaikutuksessa olevia toimijoita ja siten osallisia leikkiin. Tutkimuksen perusteella vahvistui, että lasten leikkitilanteet ovat sosiokonstruktivistisia, koska leikki rakentui sosiaalisille suhteille ja lapset rakensivat leikkiä itse vuorovaikutuksessa toisten kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ... -
Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä
Kekoni, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ... -
Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
Kangas, Kaisa-Sisko (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin ... -
Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa Suomessa ja Saksassa
Akola, Stina (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.