Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeppänen, Hanna-Maria
dc.contributor.authorPaaso, Hanne
dc.date.accessioned2013-05-08T15:27:29Z
dc.date.available2013-05-08T15:27:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1261959
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41340
dc.description.abstractLeppänen, Hanna-Maria ja Paaso, Hanne. ALKUOPETUKSEN CLIL-OPETTAJAN KÄYTTÄMÄT YMMÄRTÄMISEN TUKEMISEN KEINOT. Kasvatustieteen Pro gradu–tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. 5 liitettä. Tutkimustehtävänämme oli selvittää miten alkuopetuksen CLIL–opettaja toteuttaa tarkoituksenmukaista ja ymmärrettävää opetusta. Halusimme saada selville miten opettajat suunnittelevat ymmärtämistä tukevaa opetusta, sekä mitä kielellisiä ja opetuskäytännöllisiä keinoja opettaja käyttää ymmärtämisen tukemiseksi. Lisäksi halusimme selvittää miten ymmärtämisvaikeudet ilmenevät. Halusimme muodostaa kuvaa hyvästä, ymmärtämistä tukevasta alkuopetuksen CLIL–opettajasta. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen. Aineisto kerättiin pääosin videoimalla ja havainnoimalla neljää vieraskielisessä alkuopetuksessa toimivaa opettajaa eri puolilla Suomea sijaitsevilla kouluilla. Aineisto kerättiin marraskuussa 2012. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin, sekä analysoitiin etsien vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksen tulosten mukaan hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja tukee oppilaiden ymmärtämistä monipuolisesti tutkimillamme osa-alueilla. Merkittävimmäksi nousivat opettajien käyttämät kielelliset keinot, sillä he tuottivat itse lähes kaiken kielellisen syötteen. Opettajat osoittivat hyvää kielitaitoa ja osasivat mukauttaa kieltään taitavasti ymmärrettäväksi. Oppilasaineksen heterogeenisyydestä johtuen opettajat helpottivat käyttämäänsä kieltä hyvin pitkälle määrätietoisesti alusta alkaen eri havainnollistamisen keinot käyttöön ottaen. Tämä toi haasteita lähikehityksen vyöhykkeen alueen, eli oppilaiden kielitaidon ylärajoilla toimimiseen, mutta opettajat olivat tarkkaavaisia ja osasivat muokata toimintaansa oppilaiden tarpeita vastaavaksi. Toisaalta oppilaiden ikä- ja kehitystaso huomioon ottaen, helppous oli pedagogisesti perusteltua. Opettajat loivat toiminnallaan pohjaa jatkossa eteen tulevalle oppiaineksen ja kohdekielen tason asteittaiselle vaikeutumiselle. Opettajat olivat hyvin johdonmukaisia kohdekielen käytössään, mutta käyttivät tarvittaessa myös suomen kieltä. He loivat turvallisen ja luonnollisesti kaksikielisen oppimisympäristön, joka edesauttoi vuorovaikutusta. Oppilaat saivat kommunikoida äidinkielellään. Oppitunneilla tapahtunut kohdekielinen kommunikaatio tapahtui lähinnä oppilaan ja opettajan kesken, sillä oppilaiden oma kohdekielen kehittyminen eteni yksilöllisesti eikä heiltä vaadittu sitä. Hyvä alkuopetuksen CLIL–opettaja on työlleen omistautunut ja rohkaisee hyvin suunnitellulla opetuksellaan, toiminnallaan sekä olemuksellaan oppilaita vieraskielisessä ympäristössä toimimiseen.fi
dc.format.extent110 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheralkuopetus
dc.subject.othervarhennettu kielenopetus
dc.subject.otherCLIL
dc.subject.othervieraan kielen oppiminen
dc.subject.otherymmärtämisen tukeminen
dc.subject.otherCLIL-opettaja
dc.titleAlkuopetuksen CLIL-opettajan käyttämät ymmärtämisen tukemisen keinot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305081584
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2013-05-08T15:27:30Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot