Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKoski, Timo
dc.date.accessioned2012-12-13T06:40:57Z
dc.date.available2012-12-13T06:40:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40566
dc.description.abstractKoski, Timo Kanban: periaatteita ja kokemuksia Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 49 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Leppänen, Mauri Markkinat asettavat ohjelmistoliiketoiminnalle yhä kasvavia haasteita. Erityi-sesti markkinoille tulon nopeus (time-to-market) on noussut liiketoiminnan kannalta hyvin tärkeäksi. Ohjelmistoliiketoiminta on omaksunut ketterät kehit-tämismenetelmät osaksi sen ydintä, mutta niidenkin käytössä on havaittu tiet-tyjä rajoitteita ja ongelmia. Kanban on uusi, toisen sukupolven ketterän kehittämisen tapa, joka tuo Lean-periaatteet ohjelmistokehitykseen. Kanbanin avulla ohjelmistokehitys pyrkii voittamaan ongelmat, jotka ensimmäisen sukupolven ketterissä menetelmissä on havaittu ja vastaamaan markkinoiden sille asettamiin haasteisiin. Tässä tutkimuksessa esitellään aluksi ensimmäisen sukupolven ketterien mene-telmien keskeisiä periaatteita ja pohditaan niiden ongelmia. Tämän jälkeen pe-rehdytään tarkemmin Kanbanista esitettyihin tulkintoihin ja pyritään muodos-tamaan niistä kattava synteesi. Lopuksi kerrotaan Kanbanin käyttöstä kolmen tapaustutkimuksen avulla ja eritellään käytöstä saatuja hyötyjä. Tämän tutkimuksen perusteella Kanbanin keskeiset periaatteet ovat työnkulun visualisointi, käynnissä olevien töiden määrän rajoittaminen ja prosessin jatku-va kehittäminen. Tutkimuksessa läpikäytävien tapaustutkimusten perusteella Kanbanin käytöstä voidaan myös erottaa selkeitä hyötyjä.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKanbanfi
dc.subject.otherKanbanin periaatteetfi
dc.subject.otherketterä kehittäminenfi
dc.titleKanban: periaatteita ja kokemuksiafi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212133339
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot