Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Savela, Jarmo
dc.date.accessioned 2012-12-03T10:49:44Z
dc.date.available 2012-12-03T10:49:44Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/40507
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201212033276 en
dc.description.abstract Draamakasvatuksessa oppiminen tapahtuu prosessina kokemusten ja toiminnan kautta. Sen vahvuus kielten opetuksen oppikirjoissa on yleensä tehtävinä, jotka tarjoavat valmiiksi kirjoitettuja vuoropuheluita. Kielen oppimisen kannalta sujuvan, normaalin kielenkäytön opetus on tärkeää ja draama antaa sille mahdollisuuden. Oppilaat tarvitsevat kaiken muun ohella mahdollisuuksia käyttää vierasta kieltä uusissa tilanteissa ja tehdä se tavalla, jolla he pystyvät itse luomaan kommunikointinsa ilman tarkkoja repliikkejä. Tämä oppimateriaali perustuu draamakasvatuksen hyötyihin, jotka on mahdollista sisällyttää kielten opetukseen ja joita muut metodit eivät tarjoa. Oppimateriaali pyrkii tuomaan kielen tunneille vaihtelua mielenkiintoisella tavalla todentuntuisilla tilanteilla sekä roolityöskentelyllä. Tehtävien tarkoitus on antaa oppilaille mahdollisuus luoda omat keskustelunsa ja käyttää kaikkia mahdollisia keinoja kommunikoidakseen haluamansa viestit ymmärrettävästi perille. Oppilaat saavat myös mahdollisuuden kokea erilaisia tilanteita turvallisesti luokkaympäristössä. Kyseinen oppimateriaali on suunnattu lukion toisen vuosikurssin opiskelijoille. Tehtävät eivät ole tarkoitettu millekään tietylle suulliselle kurssille, koska draama ei oppimismetodina sovellu, jokaiselle oppilaalle. Siitä syystä tämä opetusmateriaali on tarkoitettu käytettäväksi normaalin opetuksen ohella. Oppimateriaalia ei ole testattu käytännössä kuin muutaman tehtävän kohdalla, mutta jo ne kertovat draaman tuovan kielen opetukseen toimivaa vaihtelua. Materiaalipaketti koostuu eri matkoista niin ajassa kuin paikassa. Jokaisen tehtävän pituus on yhden 45 minuutin oppitunnin verran, lukuunottamatta yhtä tehtävää, joka vaatii kaksoistunnin. Tehtävät ovat jaoteltu sisällöltään helpommasta vaikeaan, mutta ei kielenkäytön suhteen vaan tehtävien tarjoamien eri tilanteiden moraalisten ja eettisten haasteiden vuoksi. Tehtävien avulla oppilaat pääsevät käyttämään kieltään normaalissa keskustelussa, tutustumaan itseensä ja toisiinsa paremmin sekä kokemaan tilanteita, joita tavallisessa elämässä ei tule eteen tai joita on hankala kohdata turvallisesti.
dc.format.extent 72, 62 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other drama
dc.subject.other drama in education
dc.subject.other fluency
dc.subject.other language teaching
dc.subject.other material package
dc.title Where do these rails go? : drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
dc.title.alternative Drama in education in practising fluency for upper secondary school English students
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201212033276
dc.subject.ysa draamakasvatus
dc.subject.ysa sujuvuus
dc.subject.ysa kielet
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa oppimateriaali
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli
dc.date.updated 2012-12-03T10:49:44Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record