Ohjaus Vehkalahden koulussa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Taimela, Minna
dc.date.accessioned 2012-11-15T15:36:10Z
dc.date.available 2012-11-15T15:36:10Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/40338
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201211153017 en
dc.description.abstract Hankkeeni tavoitteena on laatia koulumme ohjaussuunnitelmalle runkoa ja tehdä valmistelevaa työtä ohjaussuunnitelmaa varten. Tämä työ ei siis ole varsinainen ohjaussuunnitelma. Tässä työssä kartoitetaan ja kirjataan ylös kaikki ohjaustoiminta mitä Vehkalahden koulussa toteutetaan eri toimijoiden taholta tällä hetkellä. Hankkeen tarkoitus on avata mahdollisimman selkeästi näkyville tämän hetkinen tilanne kokonaisuudessaan ja selvittää toiminnan kehittämistarpeet. Sen pohjalta koulussamme voidaan myöhemmin jatkaa ohjaussuunnitelman laadintaa ja täydentää näin opetussuunnitelmaa siihen kuuluvalla ohjaussuunnitelmalla. Olen aloittanut työni vertailemalla erilaisia ohjaussuunnitelmia ja tutkimalla niiden jäsennyksiä. Vertailun tavoitteena on ollut hahmottaa kouluumme sopivaa mallia, josta kävisi selkeästi ilmi erilaiset ohjaukselliset toimenpiteet opinpolun eri vaiheissa ja nimetä ne toimijat, ketkä ohjauksellisia toimenpiteitä missäkin vaiheessa suorittavat. Tavoitteenani on ollut poimia valmiista suunnitelmista parhaiten omaan tarkoitukseeni sopivia ohjauksen runkoja ja luoda niistä Vehkalahden kouluun istuva malli. Samalla olen peilannut koulumme ohjausta muiden koulujen ohjauksen käytäntöihin ja poiminut pohdintaosuuteen vinkkejä toiminnan kehittämiseen. Valtakunnallisen oppilaanohjauksen opetussuunnitelman perusteiden taustalla on holistinen oppilaskeskeinen ohjausmalli, jossa ohjausta tarkastellaan koko oppilaitoksen toimintana. Se on myös tämän työn teoreettinen lähtökohta.
dc.format.extent 42 s.
dc.language.iso fin
dc.publisher Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
dc.relation.ispartofseries Ohjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä;1796-4717.
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other holistinen oppilaskeskeinen ohjausmalli
dc.title Ohjaus Vehkalahden koulussa
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201211153017
dc.subject.ysa ohjaus
dc.subject.ysa opetussuunnitelmat
dc.subject.ysa oppilaanohjaus
dc.subject.ysa maahanmuuttajat
dc.subject.ysa opinto-ohjaajat
dc.subject.ysa Vehkalahti
dc.date.updated 2012-11-15T15:36:10Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record