Tarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun
Karjula, K. & Kauppinen, M. (2012, 1.6.2012). Tarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/touko-kesakuu-2012/
Päivämäärä
2012Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat
Sastamalan Opistossa on otettu koppi varhaisesta kieltenopetuksesta. Opisto on ollut viime vuosina aktiivinen Euroopan unionin kielten ja kulttuurien opetusta koskevissa hankkeissa. Tavoitteena on ollut innostaa alakoululaisia eurooppalaisten kielten ja kulttuuriperinnön pariin. Opiston suunnittelijaopettaja Kaarina Karjula on ollut mukana luomassa ja toteuttamassa kahta hanketta eli Euroopan lasten liikkuvaa kielikirjastoa (EuroLib) sekä Digitaalisten lastenlaulujen hanketta (FOLK DC). Näissä molemmissa on tartuttu lasten mielenkiintoon, joka kannattelee vieraiden kielten opiskelun alkumetrejä. Tuota kiinnostusta on haluttu ravita taiteen ja kulttuurin elementeillä: liikkuvassa kielikirjastossa tarinoilla ja mielikuvitusta ruokkivilla kuvituksilla, lastenlauluhankkeessa melodialla, rytmillä ja yhdessä laulamalla. Päämäärä on molemmissa hankkeissa yhtäläinen. Lapsia herkistetään havaitsemaan kielten ja kulttuurien moninaisuutta.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181
Alkuperäislähde
http://www.kieliverkosto.fi/journals/touko-kesakuu-2012/Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotSamankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaisen kielenoppimisen haasteita ja käytänteitä Euroopassa
Mård-Miettinen, Karita (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)Euroopan komissio asetti vuoden 2009 lopussa avoimen koordinaatiomenetelmän (OMC, Open Method of Coordination) työryhmän "Early language learning" pohtimaan ennen kouluikää tarjottavan kieltä ja kielellistä tietoisuutta ... -
Flerspråkighet i barns vardag – En handledning för pedagoger som arbetar med små barn
Hertzberg, Veronica; Sallinen, Johanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)Flerspråkighet är en allt vanligare verklighet för barn i Europa. För att barnen skall kunna utveckla sina språk behöver de språkligt rika miljöer samt medvetna vuxna omkring sig. Därför har Folkhälsan inom det EU-stödda ... -
Monikielisyys ja demokratia : esimerkkinä venäjänkieliset maahanmuuttajat Suomessa
Rynkänen, Tatjana (VAKKI ry, 2014)This article looks at the multilingualism of Russian-speaking immigrants in Finland in terms of democracy. The main focus in the paper is on the possibilities of and constraints on the use of Finnish and Russian, competence ... -
Vaihto-opiskelusta potkua ääntämisen oppimiseen
Ullakonoja, Riikka (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2011)Да. Это вопрос! (Da. Eto vopros!) on väitöskirjani (Ullakonoja 2011) otsikon alku. Se kuvaa hyvin työni lähtökohtia, eli sitä, kuinka suomalaisen tuottama kysymys да (da) eli niinkö, saattaa kuulostaa venäläisen korvaan ... -
Musiikintunneilta potkua musiikin harrastamiseen
Mäkelä, Artturi (2015)Tämä tutkielma sisältää tutkimista ja pohtimista peruskoulun musiikinopetukseen liittyen. Tulevana musiikkikasvattajana olen kiinnostunut Suomen peruskoulujen musiikinopetuksesta, sen menneestä sekä nykyisestä tilast ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.