Monipuolisemmalla arvioinnilla kohti yhteismitallisempia arvosanoja

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Wahlroos, Sanna
dc.date.accessioned 2012-11-09T09:35:06Z
dc.date.available 2012-11-09T09:35:06Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Wahlroos, S. (2012, 10.10.2012). Monipuolisemmalla arvioinnilla kohti yhteismitallisempia arvosanoja. Kieli, koulutus ja yhteiskunta. Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/
dc.identifier.issn 1799-0181
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/40212
dc.description.abstract On elokuun puoliväli. On aika tavata uudet ykkösluokkalaiset ja aloittaa lukion ensimmäinen ruotsin kurssi. Kurssin alussa toteutetaan pieni kysely, joka paljastaa, että päättöarvosanojen mukaan kurssia on aloittamassa melko homogeeninen joukko. Valtaosa opiskelijoista on päättänyt peruskoulun ruotsin opinnot joko hyvällä tai kiitettävällä arvosanalla. Kyselystäni käy myös ilmi, että suurimmalla osalla opiskelijoista arvosanatavoite ensimmäisellä ruotsin kurssilla on sama kuin päättöarvosana. On lokakuun alku. Ensimmäinen jakso ja lukuvuoden ensimmäinen koeviikko ovat takana. Kohta on aika antaa lukiolaisille ruotsin ensimmäisen kurssin arvosanat. Kurssilla pidetyt ja arvioidut sanakokeet, kirjoitustehtävät ja kurssikoe sekä suullinen koe paljastavat melko selvästi päättöarvosanojen yhteismitattomuuden – ilmiön, johon ainakin opettamassani aineessa törmää vuodesta toiseen. Myös opiskelijoiden kurssin aikana antama jatkuva näyttö on osoittanut, että osaamisen taso onkin paljon heterogeenisempi kuin mitä opiskelijoiden päättöarvosanat olisivat antaneet odottaa. Syitä päättöarvosanojen yhteismitattomuuteen on monia, mutta tässä artikkelissani pohdin erityisesti arviointitapojen monipuolisuutta ruotsin päättöarvosanojen muodostumisessa. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseries Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti
dc.relation.uri http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2012/
dc.rights © Kieliverkosto ja kirjoittajat
dc.subject.other kielitaito fi
dc.subject.other arviointi fi
dc.subject.other kielet fi
dc.subject.other opetus fi
dc.title Monipuolisemmalla arvioinnilla kohti yhteismitallisempia arvosanoja fi
dc.type Artikkeli fi
dc.type Article en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201211092893
dc.subject.kota 612
dc.type.uri http://purl.org/eprint/type/JournalItem
eprint.status http://purl.org/eprint/status/NonPeerReviewed

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record