Haku
Aineistot 1-10 / 14
Flerspråkighet i barns vardag – En handledning för pedagoger som arbetar med små barn
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Flerspråkighet är en allt vanligare verklighet för barn i Europa. För att barnen skall kunna utveckla sina språk behöver de språkligt rika miljöer samt medvetna vuxna omkring sig. Därför har Folkhälsan inom det EU-stödda ...
Kaksikielisyys edesauttaa älyllistä joustavuutta?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Kaksikielisyyteen näyttää liittyvän etua tietyissä älyllistä joustavuutta vaativissa tehtävissä. Tämä on havaittu sekä lapsilla että aikuisilla, mutta ilmiön mekanismit vaativat vielä selvittämistä.
Kielisuihkutusta Jyväskylän kaupungissa vuodesta 2010
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Jyväskylän kaupungissa on tarjottu alakouluikäisille lapsille kielisuihkutusta vuodesta 2010. Toiminta sai alkunsa, kun saksan kielen asemasta kielivalinnoissa huolestuneet muutamat opettajat istuivat alas pohtimaan, kuinka ...
Kokemuksia englanninkielisestä opetuksesta – vanhempien näkökulma
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Olemme viiden hengen espoolainen perhe. Lähes kymmenen viimeisen vuoden ajan joku kolmesta lapsestamme on ollut englanninkielisessä päiväkodissa tai kaksikielisessä opetuksessa. Tässä muutamia ajatuksia kokemuksistamme.
Mä haluun oppia kieliä! Innostus kieliin herää kielikerhossa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Kielikerhotoiminta on tärkeä osa koulun kielikulttuuria ja tarjoaa oppilaille uuden tavan tutustua eri kieliin. Toiminta tähtää oppilaiden kielellisen innostuksen heräämiseen ja uskallukseen valita eri kieliä jo varhaisessa ...
Nuorena vitsa väännettävä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Opettajan päiväkirja : tärkeintä on, että lapsi viihtyy täällä meidän kanssamme
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Harriet Lindfors on lastentarhanopettaja, joka on työskennellyt yli 20 vuotta Inkerinpuiston kielikylpypäiväkodissa Vaasassa ja ollut aktiivisesti kehittämässä kielikylpypäivähoitoa. Tämänkertainen opettajan päiväkirja ...
Tarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Sastamalan Opistossa on otettu koppi varhaisesta kieltenopetuksesta. Opisto on ollut viime vuosina aktiivinen Euroopan unionin kielten ja kulttuurien opetusta koskevissa hankkeissa. Tavoitteena on ollut innostaa alakoululaisia ...
Tarvitaanko päiväkodeissa erillisiä suomi toisena kielenä -tuokioita?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Vieraillessani päiväkodeissa kasvattajat ovat toistuvasti tehneet minulle saman kysymyksen: miten usein meillä pitäisi olla suomi toisena kielenä -tuokio lapsille, joilla on jokin muu kuin suomi kotikielenä. Selvään ...
Toisen kielen taitajaksi kielikylpypäiväkodissa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Selvitin syksyllä 2011 valmistuneessa väitöskirjassani, miten ryhmä 4-5-vuotiaita suomenkielisiä lapsia oppii ruotsia kielikylpypäiväkodissa. Tutkimustani varten seurasin yhden päiväkotiryhmän toimintaa videoimalla ...