Haku
Aineistot 1-10 / 14
Kielisuihkutusta Jyväskylän kaupungissa vuodesta 2010
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Jyväskylän kaupungissa on tarjottu alakouluikäisille lapsille kielisuihkutusta vuodesta 2010. Toiminta sai alkunsa, kun saksan kielen asemasta kielivalinnoissa huolestuneet muutamat opettajat istuivat alas pohtimaan, kuinka ...
Mä haluun oppia kieliä! Innostus kieliin herää kielikerhossa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Kielikerhotoiminta on tärkeä osa koulun kielikulttuuria ja tarjoaa oppilaille uuden tavan tutustua eri kieliin. Toiminta tähtää oppilaiden kielellisen innostuksen heräämiseen ja uskallukseen valita eri kieliä jo varhaisessa ...
Kaksikielisyys edesauttaa älyllistä joustavuutta?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Kaksikielisyyteen näyttää liittyvän etua tietyissä älyllistä joustavuutta vaativissa tehtävissä. Tämä on havaittu sekä lapsilla että aikuisilla, mutta ilmiön mekanismit vaativat vielä selvittämistä.
Nuorena vitsa väännettävä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Opettajan päiväkirja : tärkeintä on, että lapsi viihtyy täällä meidän kanssamme
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Harriet Lindfors on lastentarhanopettaja, joka on työskennellyt yli 20 vuotta Inkerinpuiston kielikylpypäiväkodissa Vaasassa ja ollut aktiivisesti kehittämässä kielikylpypäivähoitoa. Tämänkertainen opettajan päiväkirja ...
Yhteistyönä kekseliäitä ja kokeellisia lastenkirjoja
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Seinäjoen ammattikorkeakoulun Kulttuurin yksikön Graafisen muotoilun ja Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmat toteuttivat lukuvuoden 2011–2012 aikana uudenlaisen monialaisen projektin. Projektin päämääränä oli ...
Tarvitaanko päiväkodeissa erillisiä suomi toisena kielenä -tuokioita?
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Vieraillessani päiväkodeissa kasvattajat ovat toistuvasti tehneet minulle saman kysymyksen: miten usein meillä pitäisi olla suomi toisena kielenä -tuokio lapsille, joilla on jokin muu kuin suomi kotikielenä. Selvään ...
Varhaisen kielenoppimisen haasteita ja käytänteitä Euroopassa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Euroopan komissio asetti vuoden 2009 lopussa avoimen koordinaatiomenetelmän (OMC, Open Method of Coordination) työryhmän "Early language learning" pohtimaan ennen kouluikää tarjottavan kieltä ja kielellistä tietoisuutta ...
Vieraiden kielten opetuksesta päiväkoti Kalinkassa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Suomalais-venäläinen päiväkoti Kalinka perustettiin vuonna 1990. Sen tarkoitus oli tarjota kaksikielistä päivähoitoa Suomalais-venäläiseen kouluun meneville lapsille. Alkuperäinen ajatus oli tutustuttaa suomalaisten perheiden ...
Tarinoin ja kansanlauluin potkua kulttuurintuntemukseen ja kieltenopiskeluun
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Sastamalan Opistossa on otettu koppi varhaisesta kieltenopetuksesta. Opisto on ollut viime vuosina aktiivinen Euroopan unionin kielten ja kulttuurien opetusta koskevissa hankkeissa. Tavoitteena on ollut innostaa alakoululaisia ...