Haku
Aineistot 1-10 / 71
Aikuiskoulutuksen kielikouluttajat ja kielikoulutuspoliittinen toimijuus
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Artikkelissa kerrotaan Kieliverkoston opettajankoulutuksen teemavuonna toteutetusta haastattelututkimuksesta, jossa tarkastellaan kielikoulutuspoliittista toimijuutta aikuiskoulutuksessa työskentelevien kielikouluttajien ...
Ammatillisen puolen harjoittelusta lisäarvoa tulevaisuuden kieltenopettajalle
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa ammatillisen puolen kielenopetus jää usein vieraaksi, eivätkä peruskoulussa ja lukiossa suoritettavat harjoittelut valmenna aikuisopetukseen. Tätä mieltä on Itä-Suomen yliopistossa ...
Ammattikorkeakoulun kieltenopettaja – monipuolinen osaaja, verkostoitunut asiantuntija ja innostava valmentaja
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Ammattikorkeakoulujen kieltenopettajat työskentelevät tällä hetkellä isojen muutosten keskellä olevissa organisaatioissa. Millaista osaamista heillä tulisi olla nyt ja etenkin tulevaisuudessa, jotta he selviävät niin ...
Arviointi professiona : perimmäisten kysymysten äärellä
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Pohdin artikkelissani kielitaidon arviointia professiona eli osaamisena, joka syvenee koulutuksen ja harjoituksen kautta aloittelijasta (noviisista) ekspertin taidoksi. Pohdin samalla myös eräänlaista arvioinnin eetosta, ...
Elä kaksikielisesti – opiskele monikielisyyttä! Upplev tvåspråkighet – studera flerspråkighet!
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Vaasan yliopisto on kansainvälisesti tunnettu monikielisyystutkimuksestaan, erityisesti kielikylpytutkimuksestaan. Vaasan yliopiston pohjoismaisten kielten tutkijat ovat osallistuneet aina Vaasan kielikylvyn aloittamisesta, ...
Eurooppalainen kielisalkku vihdoin suomalaiseen perusopetukseen!
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Ville kävi Thaimaassa ja puhui viikon englantia eri maista tulleiden kaverien kanssa – ei puhu paljonkaan tunnilla. Vilma on vapaa-ajalla innokas verkkokeskustelija monilla kielillä – koulussa kirjoittaminen ei innosta. ...
Flerspråkighet i barns vardag – En handledning för pedagoger som arbetar med små barn
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Flerspråkighet är en allt vanligare verklighet för barn i Europa. För att barnen skall kunna utveckla sina språk behöver de språkligt rika miljöer samt medvetna vuxna omkring sig. Därför har Folkhälsan inom det EU-stödda ...
Harjoittelu ulkomailla on kielen ja mielen seikkailu
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Ennakkoluulottomuutta, avoimuutta, joustavuutta ja itsenäisyyttä sekä käytöstapoja; kulttuurien välistä sensitiivisyyttä ja rohkeutta puhua vieraita kieliä; itseluottamusta ja kykyä ratkaista ongelmia. Tällainen listaus ...
Hoidetaan suomeksi ‒ Ammatillinen suomen kielen taito hoitoalalla
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Yhteiskuntamme monikulttuuristumisen myötä työelämään pyrkii yhä useampi maahanmuuttajataustainen henkilö. Tämä haastaa niin koulutuksen tarjoajat kuin työnantajatkin pohtimaan muun muassa sitä, mitä on riittävä suomen ...
Interkultuurinen opettajankoulutus Oulun yliopistossa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2012)
Artikkelissa kuvataan Oulun Yliopiston Interkulttuurista opettajankoulutusohjelmaa (ITE). Artikkeli esittelee koulutuksen taustaa, syntyhistoriaa, sisältöä ja käytänteitä sekä esittelee koulutusohjelman erityisluonnetta. ...