Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorWesterlund, Johanna
dc.date.accessioned2012-11-01T08:51:57Z
dc.date.available2012-11-01T08:51:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1233879
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40146
dc.description.abstractPk-yritykset ovat edellytys alueiden talouden kehittämiselle, ja suurhankkeilla voidaan luoda paremmat mahdollisuudet pk-yritysten liiketoiminnalle. Yhteisöviestinnän tutkimuksessa pk-yritysten näkökulma on kuitenkin tähän mennessä jäänyt vähäiselle huomiolle, ja pk-yritysten viestintäkulttuuria tunnetaan heikosti. Tiedon puute vaikeuttaa suurhankkeiden viestinnän johtamista siten, että se huomioisi pk-yritysten tarpeet ja edistäisi siten alueen elinvoimaisuutta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Fennovoiman ydinvoimalahankkeen esimerkin kautta miten yritysten välisellä viestinnällä voidaan tukea pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen ja siten edistää alueen elinvoimaisuutta. Aihetta tutkittiin haastattelemalla kesällä 2012 kymmentä Perämerenkaaren alueella sijaitsevan rakennus- ja infra-alan pk-yrityksen toimitusjohtajaa ja Fennovoiman rakentamisjohtajaa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän avulla. Tutkimus osoittaa, että yritysten välisellä viestinnällä voidaan lisätä yritysten tietoa hankkeen vaatimuksista, se auttaa yrityksiä verkostoitumaan oikeiden toimijoiden kanssa, ja sen avulla yritykset voivat lisätä tunnettuuttaan päästäkseen mukaan kilpailutukseen. Pk-yritysten osallistumista suurhankkeeseen voidaan tukea huomioimalla viestinnän suunnittelussa viestinnän osapuolten toimintakulttuurit, lähtökohdat ja motivaatiotekijät. Koska pk-yritysten resurssit ovat rajalliset, laadukas ja oikea-aikainen tieto voi auttaa pk-yrityksiä muokkaamaan kapasiteettiaan vastaamaan suurhankkeen vaatimuksia. Tutkimus tarjoaa yhteisöviestinnän alalle tietoa pk-yritysten viestintäkulttuurista ja osoittaa, että myös pk-yritysten näkökulma on syytä huomioida tulevaisuuden tutkimuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää soveltuvin osin myös muihin suurhankkeisiin, mutta yleistäminen edellyttää laajempaa tutkimusta.
dc.format.extent98 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherFennovoima (ydinvoimayhtiö)
dc.titleYritysten välinen viestintä tukemassa pk-yritysten pääsyä suurhankkeeseen : Fennovoiman ydinvoimalahankkeen näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201211012834
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2012-11-01T08:51:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoyritysviestintä
dc.subject.ysosuhdetoiminta
dc.subject.ysoverkostoituminen
dc.subject.ysopienet ja keskisuuret yritykset
dc.subject.ysohankkeet
dc.subject.ysoaluetalous
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot