Kaupungissa eletty paikka : lasten ja kaupunkiympäristön kohtaaminen
Tekijät
Päivämäärä
2008Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä tai millainen on lasten omaehtoisen
retkitoiminnan kautta avautuva tilallisuus kaupunkikorttelissa sekä millaista lapsuutta
(lapsena olemista) kaupunkikortteliympäristö tuottaa. Lapsia ja kaupunkikorttelia
tarkasteltiin relationaalisesti toinen toisensa määrittävänä ja erottamattomana. Näin
pyrittiin korostamaan sekä lasten omaa aktiivista osuutta ympäristökansalaisuuden ja
paikannetun ympäristötiedon rakentajana että ympäristön merkitystä yhteisön elämää, tässä
tapauksessa lapsuutta, rakenteistavana tekijänä.
Suurin osa suomalaisista lapsista elää kaupunkiympäristössä. Sen takia on
tärkeää pohtia kaupunkiympäristön merkitystä lapsuuden rakentumisen paikkana.
Kaupunkiympäristö on muotoutunut inhimillisen, yhteisöllisen ja yhteiskunnallisen
toiminnan tuloksena. Tämä muotoutuminen on yhteydessä kulttuuriseen, poliittiseen ja
taloudelliseen järjestelmään. Kaupunkiympäristö ei ole pelkkä neutraali elämisen tila,
vaan se heijastaa kulttuurisia arvoja, jotka näkyvät esimerkiksi konkreettisen ympäristön
järjestämisessä ja ympäristöön liittyvissä käytännöissä sekä julkisissa ja piiloisissa
säännöissä. Ympäristö ”syntyy” itse asiassa siinä elävien toimijoiden, tässä tapauksessa
lasten, ja ympäristön tarjoamien mahdollisuuksien ja rajoitusten vuorovaikutuksessa.
Lasten kaupunkiretkiä analysoimalla oli tarkoitus löytää niitä mahdollisuuksia ja rajoja,
joita kaupunkiympäristö lapsena olemiselle antaa. Lasten sosiaalisen toiminnan ja
ympäristön vuorovaikutuksen tarkastelu tutkimuksissa on aiemmin ollut vähäistä.
Tutkimuksen tuloksena tuotettiin neljä erilaista elettyä paikkaa: tutkiva kulkeminen,
itse keksittyyn toimintaan kiinnittyminen, sosiaalinen kävely ja vapaudesta nauttiminen.
Relationaalisen näkemyksen mukaisesti paikat ovat luonteeltaan prosesseja ja kertovat yhtä
paljon siitä fyysisestä, kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta ympäristöstä, jossa ollaan, kuin
lapsista ja heidän toiminnastaan ja tulkinnoistaan ja asemasta tässä ympäristössä.
Tutkimus on yksi avaus suomalaiseen lapsuuden maantieteeseen, jonka piirissä
tutkivat katseet tulisi jatkossa suunnata siihen, miten lasten lähin sosio-fyysinen ympäristö
määrittää sitä, onko lapsilla mahdollisuutta olla yhteisönsä jäseniä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28103]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Retkellä : lasten ja kaupunkiympäristön kohtaaminen
Raittila, Raija (Jyväskylän yliopisto, 2008)Raija Raittila kyseenalaistaa väitöstutkimuksessaan perinteisen ympäristö- ja luonnontiedon varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ympäristökasvatuksen perustana. Hänen mukaansa se tarjoaa liian kapean näkökulman pienten lasten ... -
Minulla on asiaa - kuuleeko kukaan? : lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa
Nevasaari, Anne-Maarit (2022)Tämän kandidaatintutkielman aiheena oli lasten ja nuorten kohtaaminen ja osallisuus sijaishuollossa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten sijaishuoltoon sijoitetut lapset ja nuoret tulivat kohdatuksi sijoituksen ... -
Vammaisten lasten ja heidän perheidensä kokemuksia vammaissosiaalityön kohtaamisista ja asiakasosallisuudesta
Huhtala, Eija (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella vammaisten lasten ja heidän perheidensä kokemuksia vammaissosiaalityön kohtaamisista ja asiakasosallisuudesta. Tavoitteena on lisäksi tuottaa kokemustietoa ja herättää keskustelua ... -
Kirjoitettu paikka on ääretön : miten kirjoittaminen sekä luo paikkoja että syntyy elinympäristöstämme
Kantojärvi, Pirjo (2015)Kaunokirjallinen teos voi kuvata monenlaisia paikkoja monin eri keinoin. Lukija lukee valitsemaansa teosta omassa sen hetkisessä paikassaan ja hänelle muodostuu tekstin kautta mielikuva jonkinlaisesta ympäristöstä. Henkilö, ... -
On Mirkwood, Vampires and Rhododendrons : Experiencing Familiar Places through Fiction
Amey, Evgenia (Literary Geographies, 2020)The article looks at the possibilities of studying familiar places, with no existing connection to fictional narratives, through the prism of fiction.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.