Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMatilainen, Jukka
dc.date.accessioned2012-09-27T14:39:59Z
dc.date.available2012-09-27T14:39:59Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1231352
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38663
dc.description.abstractTämä tutkimus tutkii viestintätoimistojen ja sanomalehtien johtamista. Tutkimuksen aihe on haasteellinen, sillä aikaisemmat tutkimukset eivät tutki johtamista viestintäyrityksissä vaan keskittyvät mm. suhdetoiminnan (PR) integroimiseen osaksi viestintäyritysten asiakasorganisaatioiden johtamista. Sanomalehdissä johtamistutkimukset viime aikoina ovat taas jääneet vähemmälle, kun tutkimukset ovat kohdistuneet lähinnä mediamuutoksen vaikutukseen ja printtimedian tulevaisuusnäkymien arviointiin. Tutkimuksen teoreettinen tausta yhdisteltiin muun muassa käsitteistä huomiotyö ja push ja pull –prosessit, jotta voitiin painottaa media-alojen toiminnan muuttumista perinteisistä push-prosesseista pull-prosesseihin. Kohdeorganisaatioina tutkimuksessa oli 7 viestinnän konsulttitoimistoa ja 7 erikokoista sanomalehteä. Viestintäyrityksistä haastateltiin toimitusjohtajia ja sanomalehdistä päätoimittajia. Haastateltavien johtamiskäytänteitä analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella luomalla johtamisprofiileista kuvauskategorioita. Lisäksi tutkittiin, onko viestintäyritysten johtamiskäytänteillä ja mediamuutoksella yhteys. Tutkimuksessa nousi esille, ettei viestintäyritysten johtaminen puhtaasti edusta enää teollisista organisaatioista periytyviä johtamismalleja vaan yleisesti ottaen vastuu oli jaettu tasaisesti organisaation työntekijöille; suoraa käskemistä ja valvontaa ei esiintynyt ja alaiset olivat autonomisia. Tulosten perusteella viestintäorganisaatiot muistuttivat vapaan tiedonjaon organisaatioita (eng. shared-access system; ks. Ehin 2008) ja useiden johtajien profiili oli valmentajamainen. Tämä edellyttää johtajilta vastuunjakoa ja neuvonantoa tarvittaessa. Johtajat myös puhuivat mieluummin yhteistyöstä kuin johtamisesta, sillä ilmapiiri viestintäyrityksissä oli kollegiaalinen. Johtajilla viestintäyrityksissä korostuu taloudellinen vastuu ja päätoimittajilla vastuu lehden sisällöstä. Mediamuutos taas on vaikuttanut viestintäyritysten toimintaan, mutta vaikutus johtamiseen on vähäisempi.
dc.format.extent113 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjohtaminen
dc.subject.otherhuomiotyö
dc.subject.otherattention work
dc.subject.otherpublic relations
dc.subject.othersuhdetoiminta
dc.subject.otherjournalismi
dc.titleFlying solo or working together? How are the media professionals managed? : perceptions of heads of PR-agencies and editors-in-chief
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209272530
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2012-09-27T14:39:59Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysosuhdetoiminta
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoviestintäala
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot