A Frame of you : characters in graphic novels

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Varis, Essi
dc.date.accessioned 2012-09-27T11:14:27Z
dc.date.available 2012-09-27T11:14:27Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38648
dc.description.abstract Tutkimuksessa pohditaan henkilöhahmojen rakentumista, merkitystä ja ontologiaa sarjakuvan, erityisesti angloamerikkalaisen sarjakuvaromaanin moniulotteisissa merkkiympäristöissä. Ensisijaisena tarkastelupisteenä toimivat lukijan kognitiot: millaisista elementeistä henkilöhahmot rakennetaan, millainen suhde niihin muodostuu ja miten nämä ilmiöt eroavat kirjallisuuden tuottamista rakentelu- ja samastumisprosesseista – kirjallisuuden henkilöhahmoista. Työ etenee teorioiden vertailusta ja soveltamisesta havainnollistavaan lähilukuun. E.M. Forsterin, W.J.Harveyn, Baruch Hochmanin ja Aleid Fokkeman kirjallisuudentutkimuksen piirissä kehitettyjä henkilöhahmoteorioita tarkastelemalla muodostetaan aluksi mahdollisimman kattava ja käyttökelpoinen käsitys siitä, mitä henkilöhahmolla yleensä tarkoitetaan. Tutkimus hyödyntää erityisesti Hochmanin kehittämää kognitiivista mallia, jonka mukaan henkilöhahmo on yhtäaikaisesti sekä kirjallisen teoksen rakenne että se yksilöllinen, joustava skeema, jonka lukija tästä tekstuaalisesta datasta muodostaa. Tätä henkilöhahmokäsitystä tarkastellaan sitten sarjakuvan erityispiirteiden, esimerkiksi julkaisukäytänteiden, kuvasisällön ja aukkoisen kerrontarakenteen lävitse. Sarjakuvateoreettinen osuus tukeutuu erityisesti Scott McCloudin näkemyksiin sarjakuvan kerrontamekanismeista. Lopuksi havaintoja testataan ja konkretisoidaan kolmen klassikkoaseman saavuttaneen sarjakuvaromaanin Neil Gaimanin The Sandmanin, Alan Mooren ja Dave Gibbonsin Watchmenin sekä Art Spiegelmanin Mausin turvin. Tarkastelu osoittaa muun muassa, että kuvan ja sanan kaksoiskoodaus ei välttämättä jyrkennä rajaa henkilöhahmon fyysisen todellisuuden ja sisäisen maailman välillä. Päinvastoin, erilaiset merkkijärjestelmät voivat sekoittua sarjakuvissa niin perinpohjaisesti, että eroa ulkoisten, diegeettisesti todellisten piirteiden ja subjektiivisten tai figuratiivisten visualisointien välillä voi olla vaikea nähdä. Kuvan ja sanan yhteistyö on tosin omiaan vahvistamaan henkilöhahmojen koherenssia, mikä onkin sarjakuvien tiimityöskentelyn ja fragmentaarisuuden nimeen vannovassa maailmassa tarpeen. Fragmentaarisuus kääntyy helposti jopa henkilöhahmojen eduksi, sillä se antaa lukijalle runsaasti tilaa osallistua ja samastua hahmojen seikkailuihin.
dc.format.extent 150
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other sarjakuva
dc.subject.other sarjakuvaromaani
dc.subject.other henkilöhahmo
dc.subject.other sarjakuvahahmo
dc.subject.other Neil Gaiman
dc.subject.other Alan Moore
dc.subject.other Art Spiegelman
dc.title A Frame of you : characters in graphic novels
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201209272525
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Art and Cultural Studies en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Literature en
dc.contributor.oppiaine kirjallisuus fi
dc.date.updated 2012-09-27T11:14:28Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record