Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVaris, Essi
dc.date.accessioned2012-09-27T11:14:27Z
dc.date.available2012-09-27T11:14:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1231342
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38648
dc.description.abstractTutkimuksessa pohditaan henkilöhahmojen rakentumista, merkitystä ja ontologiaa sarjakuvan, erityisesti angloamerikkalaisen sarjakuvaromaanin moniulotteisissa merkkiympäristöissä. Ensisijaisena tarkastelupisteenä toimivat lukijan kognitiot: millaisista elementeistä henkilöhahmot rakennetaan, millainen suhde niihin muodostuu ja miten nämä ilmiöt eroavat kirjallisuuden tuottamista rakentelu- ja samastumisprosesseista – kirjallisuuden henkilöhahmoista. Työ etenee teorioiden vertailusta ja soveltamisesta havainnollistavaan lähilukuun. E.M. Forsterin, W.J.Harveyn, Baruch Hochmanin ja Aleid Fokkeman kirjallisuudentutkimuksen piirissä kehitettyjä henkilöhahmoteorioita tarkastelemalla muodostetaan aluksi mahdollisimman kattava ja käyttökelpoinen käsitys siitä, mitä henkilöhahmolla yleensä tarkoitetaan. Tutkimus hyödyntää erityisesti Hochmanin kehittämää kognitiivista mallia, jonka mukaan henkilöhahmo on yhtäaikaisesti sekä kirjallisen teoksen rakenne että se yksilöllinen, joustava skeema, jonka lukija tästä tekstuaalisesta datasta muodostaa. Tätä henkilöhahmokäsitystä tarkastellaan sitten sarjakuvan erityispiirteiden, esimerkiksi julkaisukäytänteiden, kuvasisällön ja aukkoisen kerrontarakenteen lävitse. Sarjakuvateoreettinen osuus tukeutuu erityisesti Scott McCloudin näkemyksiin sarjakuvan kerrontamekanismeista. Lopuksi havaintoja testataan ja konkretisoidaan kolmen klassikkoaseman saavuttaneen sarjakuvaromaanin Neil Gaimanin The Sandmanin, Alan Mooren ja Dave Gibbonsin Watchmenin sekä Art Spiegelmanin Mausin turvin. Tarkastelu osoittaa muun muassa, että kuvan ja sanan kaksoiskoodaus ei välttämättä jyrkennä rajaa henkilöhahmon fyysisen todellisuuden ja sisäisen maailman välillä. Päinvastoin, erilaiset merkkijärjestelmät voivat sekoittua sarjakuvissa niin perinpohjaisesti, että eroa ulkoisten, diegeettisesti todellisten piirteiden ja subjektiivisten tai figuratiivisten visualisointien välillä voi olla vaikea nähdä. Kuvan ja sanan yhteistyö on tosin omiaan vahvistamaan henkilöhahmojen koherenssia, mikä onkin sarjakuvien tiimityöskentelyn ja fragmentaarisuuden nimeen vannovassa maailmassa tarpeen. Fragmentaarisuus kääntyy helposti jopa henkilöhahmojen eduksi, sillä se antaa lukijalle runsaasti tilaa osallistua ja samastua hahmojen seikkailuihin.
dc.format.extent156 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherGaiman, Neil
dc.subject.otherMoore, Alan
dc.subject.otherSpiegelman, Art
dc.titleA Frame of you : characters in graphic novels
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201209272525
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.date.updated2012-09-27T11:14:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysosarjakuvat
dc.subject.ysosarjakuvaromaanit
dc.subject.ysosarjakuvahahmot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot