Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Randelin, Juha
dc.date.accessioned 2012-09-19T13:23:37Z
dc.date.available 2012-09-19T13:23:37Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209192451 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38582
dc.description.abstract Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen verkoston sivustoja sekä niiden hyödyntämistä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkielma toteutettiin sekä tieteellisen kirjallisuuskatsauksen että tapaustutkimuksen avulla. Tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää, miten sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä viestintää vaikuttavat yrityksen toimintaan. Sosiaalisen verkoston sivustojen suosio on viime vuosina kasvanut valtavasti yksityiskäyttäjien keskuudessa, ja tästä johtuen yrityksetkin ovat alkaneet ottaa sosiaalisen verkoston sivustoja osaksi yrityksen sisäistä viestintää, mutta niiden vaikutukset eivät ole täysin selviä. Tutkimuksessa selvisi, että sosiaalisen verkoston sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä ovat pääasiassa myönteisiä. Sosiaalisen verkoston sivustot osana yrityksen sisäistä viestintää parantavat yrityksen mahdollisuutta kehittää sosiaalisia verkostoja, eli sosiaalisten suhteiden ylläpitäminen ja kehittäminen helpottuu. Tiedonjakaminen ja sen hankinta osoittautuu myös tehokkaammaksi. Sosiaalisen verkoston sivustojen avulla voidaan myös kehittää yrityksen sisäistä toimintakulttuuria, mikä ilmenee muun muassa avoimempana viestintänä. Sosiaalisen verkoston sivustot vaikuttavat myös positiivisesti yrityksen sosiaaliseen pääomaan ja sosiaalisen verkoston tuottavuuteen. Sosiaalisen verkoston sivustojen vaikutukset yrityksen sisäisessä viestinnässä ovat huomattavia, mutta sen hyödyntämiseen liittyy myös haasteita. Pääasialliset huolenaiheet koskevat sosiaalisen verkoston sivustojen tietoturvallisuutta, yhteisten pelisääntöjen puutetta sekä kysymyksiä liittyen sen omaksumiseen.
dc.format.extent 59 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other sosiaalisen verkoston sivusto
dc.subject.other sisäinen viestintä
dc.subject.other sosiaalinen pääoma
dc.subject.other yritykset
dc.title Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201209192451
dc.subject.ysa sosiaaliset verkostot
dc.subject.ysa sosiaalinen media
dc.subject.ysa verkkoyhteisöt
dc.subject.ysa sisäinen tiedotus
dc.subject.ysa sisäinen viestintä
dc.subject.ysa yritykset
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Information Technology en
dc.contributor.laitos Tietojenkäsittelytieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Computer Science and Information Systems en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine tietojärjestelmätiede fi
dc.date.updated 2012-09-19T13:23:37Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record