"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Anttalainen, Johanna
dc.date.accessioned 2012-09-02T17:36:35Z
dc.date.available 2012-09-02T17:36:35Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201209022300 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38445
dc.description.abstract Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja median tarjoamia mahdollisuuksia yhä tietoisemmin myös opetuksessa. Tutkimukseni lähtökohta on tuoda oppilaille vapaa-ajaltaan tuttu väline, elokuva, saksan kielen opetuksen välineeksi ja tueksi. Formaalin ja informaalin oppimisympäristön välille on muodostunut kuilu, joka tuntuu vain kasvavan. Tämän tutkimuksen kautta haluan osaltani olla kaventamassa tätä kuilua ja työskennellä oppilaille jo tutun välineen kanssa. Tällä tavoin haluan tuoda sekä omaan työhöni että oppilaiden työhön monipuolisuutta ja vaihtelevuutta ainaisten kielioppitehtävien sekaan. Tutkimukseni on tapaustutkimus, joka keskittyy yksittäisen tapaukseen. Tässä tutkimuksessa selvitetään elokuvan mahdollisuuksia formaalissa oppimisympäristössä. Tutkimuskysymyksiäni ovat: Miten informaalista oppimisympäristöstä tuttu elokuva voidaan liittää formaaliin oppimisympäristöön? Miten oppilaat kokevat elokuvan oppimateriaalina saksan kielen oppitunnilla? Miten oppilaat kokevat puhutun kielen, vieraankielisen tekstityksen ja liikkuvan kuvan vaikuttavan heidän kielen ja tapahtumien ymmärtämiseen? Tutkimuksessa oli mukana yksi A2 – saksan ryhmä, jossa oli yhteensä 16 oppilasta. Tutkimus toteutettiin opetuskokeilulla, jonka pidin tammikuussa 2011 sekä keräämällä aineistoa observoimalla ja kyselylomakkeella. Kyselylomake koostui kolmesta teemasta: Kieli, elokuva oppimateriaalina ja oppiminen. Pääasiassa kyselylomakkeiden vastaukset tukivat sitä ennakko-oletusta siitä, että puhuttu kieli, vieraankielen tekstitys sekä liikkuva kuva tukevat toisiaan samoin oletusta siitä, että elokuva on monipuolinen opetuksen väline. Tuloksia tulkittaessa tulee muistaa, että kyse on vain yhdestä ryhmästä ja kokeilusta, jota ei Suomessa juuri tässä kontekstissa ole tehty. fi
dc.format.extent 78 s.
dc.language.iso ger
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.title "Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201209022300
dc.subject.ysa saksan kieli
dc.subject.ysa kielet
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa mediakasvatus
dc.subject.ysa oppimisympäristö
dc.subject.ysa elokuvat
dc.subject.ysa oppimateriaali
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine saksan kieli ja kulttuuri fi
dc.date.updated 2012-09-02T17:36:35Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record