Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorÖvermark, Niina
dc.date.accessioned2012-08-27T06:00:37Z
dc.date.available2012-08-27T06:00:37Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224598
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38384
dc.description.abstractTutkimus koski Alahärmän kunnan imagoa vuonna 2002. Tutkimuskohteina olivat Alahärmän kunnassa sijaitsevan Lillbacka Oy:n työntekijät sekä Alahärmän kunnan kuntamarkkinoinnin mainokset ja Ilkka lehden artikkelit Alahärmän kunnan tapahtumista. Empiirisen aineiston keräämiseen käytettiin survey -tutkimusta ja se suoritettiin viemällä kyselylomake valitun työpaikan henkilöstöpäällikölle. Kyselytutkimuksen näyte koko oli 130 henkilöä. Näyte koostui täysi-ikäisistä Lillbacka Oy:n työntekijöistä, joista 34,9% asui Alahärmässä ja 65,4% muualla. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin frevenssijakaumia, ristiintaulukointia ja summamuuttujia. Retorinen tutkimusaineisto analysoitiin Aristoteleen ja Chaim Perelmanin retoriikan teorioiden kautta. Kyselytutkimuksen ajatuksena oli tarkastella millainen mielikuva härmäläisillä ja naapurikuntalaisilla oli Alahärmän kunnasta ja mitkä olisivat Lillbacka Oy:n työntekijöiden mahdolliset Alahärmään muuton motiivit. Mainosten ja lehtiartikkelien retoriikan analysoinnin avulla pyrin hahmottamaan Alahärmän kunnan tavoiteimagoa ja sen hetkistä imagoa, kuten maakuntalehti Ilkka sen kertoo. Muuttoliike ja kapeneva kuntatalous ovat ajaneet kuntia muuttamaan toimintojaan ja ajattelumallejaan. Kiristyvässä kilpailussa asukkaista kunnat ovat ottaneet mallia yritysmaailmasta ja alkaneet markkinoida itseään ja luomaan brändiä itsestään. Tulokset osoittavat, että muuton pääasiallisena motiivina on oma ja puolison työ. Omakotitalo ja suku koettiin myös tärkeiksi paikkakunnalle asettumisen motiiveina. Kyselyyn vastanneista suurin osa oli jo perheineen asettunut jonnekin eikä muuttoa pidetty ajankohtaisena. Toisaalta, jos elämäntilanne muuttuu, niin muutto koettiin mahdolliseksi. Alahärmään muutettaisiin kyselytutkimuksen perusteella, jos haluttaisiin rakentaa talo tai puolison työ olisi siellä. Mielikuvat vaikuttavat kyselyn perusteella siihen, viitsiikö henkilö edes harkita paikkakuntaa. Alahärmästä positiivisen mielikuvan omaavat henkilöt eivät täysin tyrmänneet muuttoa mutta elämäntilanne esti sen. Alahärmän kuntamarkkinointi ei sovi tutkimuksen perusteella Lillbacka oy:n työntekijöille. Potentiaaliset muuttajat kuntaan ovat muualla.
dc.format.extent95 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherimago
dc.subject.othermielikuva
dc.subject.otherkuntamarkkinointi ja retoriikka sekä kvantitatiivinen tutkimus
dc.subject.otherfrekvenssijakauma
dc.subject.othertunnusluvut ja ristiintaulukointi
dc.titleKamppailua asukkaista : Alahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta
dc.title.alternativeAlahärmän imago ja retoriset keinot selviytyä kuntasektorin rakennemuutoksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208272251
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2012-08-27T06:00:37Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysokunnat
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysofrekvenssit
dc.subject.ysotunnusluvut
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysoAlahärmä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot