Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTuure, Herttaliisa
dc.date.accessioned2012-08-24T06:46:48Z
dc.date.available2012-08-24T06:46:48Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1224535
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38370
dc.description.abstractPro gradu käsittelee kevään 2007 eduskuntavaalien mainontaa. Työssä käsitellään kolmen suurimman puolueen, Suomen Keskustan, Suomen Sosiaalidemokraattisen puolueen ja Kansallisen Kokoomuksen, vaalimainontaa. Puolueilta on valittu sekä televisiomainontaa että ulko- ja/tai lehtimainontaa. Mukaan on otettu myös SAK:n tekemä äänestysaktiivisuuskampanja, joka nivoutui kansalaisten mielessä SDP:tä tukevaksi mainonnaksi. Vaalimainonta on muuttunut eduskunnan 100-vuotisen historian aikana paljon. Naisten mukaantulo politiikkaan, teknologian kehittyminen ja uusi perustuslaki ovat muokanneet vaalikampanjointia historian saatossa. Vuonna 2007 käytiin toiset pääministerivaalit. Nämä vaalit erosivat edellisistä monin tavoin, mutta media piti edelleen tiukasti kiinni pääministerivaaleista. Puolueiden puheenjohtajista tuli pääministeriehdokkaita ja heitä käytettiin näkyvästi myös puolueiden mainonnassa. Puolueiden haasteena on välittää poliittinen viesti äänestäjille mainosten avulla siten, kuin he ovat sen itse ajatelleet. Kevään 2007 eduskuntavaalien alla oli huomattavissa, että kaikki puolueet eivät tässä onnistuneet. Puolueilla oli hyvin erilaiset mainoskampanjat, mutta kolmesta suurimmasta puolueesta kaikilla oli televisiomainontaa ja joko ulkomainontaa tai lehtimainontaa. Mainoksissa löytyi niin negatiivisuutta kuin huumoriakin. Työssä mainoksia on analysoitu retoriikka- ja kuva-analyysin avulla. Mainosten analysoinnin yhteydessä on etsitty mainoksista kohteita, joihin äänestäjä on voinut samastua. Työhön on teemahaastateltu kustakin puolueesta yhtä henkilöä, joka on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa puolueen mainontaa. Haastattelutuloksien avulla on kartoitettu puolueiden näkemyksiä oman mainonnan onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Mainosten analysoinnin ja teemahaastatteluiden avulla työssä vastataan tutkimuskysymykseen siitä, välittyikö poliittinen viesti äänestäjille siten, kuin puolueet sen ajattelivat. Työssä käy ilmi, että puolueilla oli ongelmia viestin välittymisessä äänestäjille, mutta myös yleinen ilmapiiri aiheutti ongelmia puolueille. Vaalien olleessa käynnissä puolueiden on vaikea enää muuttaa mainossuunnitelmiaan. Levitykseen päätyneet mainokset joko selviävät kritiikistä tai ne vedetään pois.
dc.format.extent101 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othereduskuntavaalit
dc.subject.othervaalimainonta
dc.subject.otherretoriikka
dc.subject.othersamastuminen
dc.subject.othervisuaalinen lukutaito
dc.titleVerettömät vaalit? : kevään 2007 eduskuntavaalien mainonnan analyysi
dc.title.alternativeKevään 2007 eduskuntavaalien mainonnan analyysi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208242238
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.date.updated2012-08-24T06:46:49Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysoeduskuntavaalit
dc.subject.ysovaalikampanjat
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysosamastuminen
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot