Två- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Viitanen, Pauliina
dc.date.accessioned 2012-08-22T07:23:51Z
dc.date.available 2012-08-22T07:23:51Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208222216 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38346
dc.description.abstract Tutkielmani tarkoitus on tutkia ja ymmärtää niitä motiiveja ja syitä, joita kaksikielisillä perheillä on suomenkielisessä kunnassa valitessaan tiettyä päiväkotia lapsilleen. Tärkeimmät tutkimuskysymykseni ovat, mitkä ovat tärkeimmät syyt ja motiivit, kun kaksikieliset perheet suomenkielisessä kunnassa valitsevat päiväkotia lapsilleen ja mitkä tekijät vaikuttavat valintaan eniten. Lisäksi haluan tietää, kuinka motiivit ja syyt eroavat, kun kyseessä on vertailuperhe, jolla on myös kaksikielinen tausta, mutta joka on tehnyt erilaisen valinnan. Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen ja metodina käytin tutkimushaastattelua. Halusin saada sisällöltään kattavia vastauksia sekä ymmärtää kuinka haastateltavat ajattelevat ja tuntevat sekä tietää heidän kokemuksistaan. Haastattelin perheet talven 2009 aikana. Haastateltavana oli yhteensä neljä perhettä, joilla kaikilla oli kaksikielinen tausta. Kolme perhettä oli valinnut ruotsinkielisen päiväkodin ja vertailuperhe oli valinnut suomenkielisen päiväkodin. Odotin tutkimukseni tuloksien olevan vaihtelevia, koska kaikkien perheiden taustat ovat erilaiset. Huomasin motiiveissa todella olevan joitakin eroavaisuuksia perheiden välillä, mutta syyt liittyivät suureksi osaksi perheiden taustoihin, jotka siis vaikuttivat eniten päiväkodin valintaan. Lisäksi päiväkodin valintaan vaikuttivat esimerkiksi päiväkodin hyvät ominaisuudet sekä tarkoitus vahvistaa lapsen kielitaitoa. Suurin ero löytyi vertailuperheen motiiveissa ja syissä valita suomenkielinen päiväkoti. Perheen äiti on suomenruotsalainen ja on asunut koko ikänsä suomenkielisessä kunnassa ja käynyt koulunsa suomenkielellä. Heilläkin siis kielellinen tausta vaikuttaa päiväkodin valintaan, mutta tämä perhe myös haluaa lapsiensa oppivan kaikki tärkeät asiat yhdellä kielellä (suomi), koska aikomuksena on laittaa lapset myös suomenkieliseen kouluun. Myös perheen asuinpaikka vaikuttaa päiväkodin valintaan, sillä he asuvat ympäristössä, jossa suomi on valtaväestön kieli.
dc.format.extent 69 s.
dc.language.iso swe
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other tvåspråkighet
dc.subject.other flerspråkighet
dc.subject.other motiv att välja ett daghem i tvåspråkiga familjer
dc.subject.other inlärning av två språk
dc.subject.other språk och identitet
dc.title Två- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201208222216
dc.subject.ysa kaksikielisyys
dc.subject.ysa monikielisyys
dc.subject.ysa päiväkodit
dc.subject.ysa valinta
dc.subject.ysa kielellinen identiteetti
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine ruotsin kieli fi
dc.date.updated 2012-08-22T07:23:51Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record