Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorEskelinen, Satu
dc.date.accessioned2012-08-18T18:40:44Z
dc.date.available2012-08-18T18:40:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38299
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä tehty kauaa, joten ala on hajanainen, mutta tämä tutkimus pohjautuu tietokoneavusteisen oppimisen (CALL) ja videopeleihin perustuvan oppimisen (DGBL) tutkimukseen. CALL ei keskity erikseen pelien käyttöön tai käsittelee enemmän kieltenoppimiseen tehtyjä ohjelmia, kun taas peleihin perustuvassa opetuksessa kielet eivät ole erityisasemassa. Oppimistuloksia ja oppijakokemuksia pelien käytöstä on kerätty lähinnä esikoulu- ja peruskouluikäisiltä, joten lukiolaiskokeilu täydentää tutkimusten ikäjakaumaa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä, suurelta osin tekstipohjaista The Kingdom of Loathing -verkkoroolipeliä ja vastasivat tutkimuskysymyksiin kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta. Osallistujat kokivat oppineensa pelistä lähinnä sanastoa ja tekstinymmärrystä sekä pelaamiselle ominaisia tietoja ja taitoja. Tulokset tukivat pelien käyttöä perinteisemmän kieltenopetuksen tukena mutta eivät omana itsenäisenä opetusmuotonaan ainakaan testatun pelin osalta.fi
dc.format.extent29
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherVideopelit
dc.subject.otherkielen oppiminen
dc.subject.othertietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.othertietokoneavusteinen opettaminen
dc.subject.otherpeleihin perustuva opetus
dc.subject.othervideo games
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherlanguage teaching
dc.subject.othercomputer-assisted learning
dc.subject.othercomputer-assisted teaching
dc.subject.otherdigital game-based learning
dc.titleApplying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201208182168
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2012-08-18T18:40:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot