Ääntöbalanssi-metodi™ laulunopetuksessa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Valtasaari, Hannele
dc.date.accessioned 2012-08-17T11:48:00Z
dc.date.available 2012-08-17T11:48:00Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208172166 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38298
dc.description.abstract Tässä tutkielmassa tarkasteltiin Ritva Eerolan kehittämää Ääntöbalanssi-metodia™ (engl. Balance in Phonation, BiP™) ja sen vaikutusta laulunopetuksessa. Metodiin kuuluu viisi periaatetta, joiden teoreettinen tausta perustuu tunnettujen tutkijoiden äänentutkimustuloksiin ja teorioihin. Ääntöbalanssi-metodiin™ kuuluu äänen toiminnallinen ABC-analysointimenetelmä, joka ilmentää, miten lauluinstrumentin toiminta on epätasapainossa. Tämä menetelmä on ns. pedagogin työkalu, jossa kuunnellaan laulajan kehontoiminnan tasapainoa (A vartalo, B kurkku ja C pää). Audiokinesteettinen kyky (luova kuuleminen) on opettajan ammattitaitoon kuuluva ominaisuus, jonka avulla opettaja analysoi koulutettavan äänen toiminnallisia puutteita ja löytää sopivat harjoitukset ongelmien korjaamiseksi. Tutkimuksen menetelmä on empiirinen ja monimenetelmäinen. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa naiskuorolaulajista koottujen A- ja B-koeryhmien opetusprosessista sekä alku- ja loppuäänityksistä. Opetin A-ryhmää Ääntöbalanssimetodin ™ periaatteiden mukaan. B-ryhmän opetuksessa käytin lähteenä Mari Koistisen (2003) kokoamia laulunopetuksessa usein käytettyjä harjoituksia ja päämääriä. Tuloksia analysoin audiokinesteettisen havainnoinnin avulla. Tulkinnan tukena käytin digitaalisia äänianalyysiohjelmia. Keräsin aineistoa myös opettajien taustakyselystä, jonka tuloksista tein päätelmiä laulunopetuksen nykytilasta. Tutkimuksessa saatiin akustisilla mittauksilla ja audiokinesteettisten havaintojen perusteella A-ryhmän joillakin osa-alueilla hieman parempia äänen laadullisia tuloksia verrattuna koeryhmään B. Opettajien taustakysely toi esiin tietoa laulunopetuksen nykytilasta ja siitä, mihin opettajat perustivat opetuksensa ja millaisia metodeja he käyttivät opetuksessaan. Kyselyssä äänifysiologian ja akustiikan tuntemus eivät nousseet esiin yhtä keskeisinä osa-alueina kuin muut laulunopetuksen osa-alueet.
dc.format.extent 113 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other ääntöbalanssi
dc.subject.other digitaalinen äänianalyysi
dc.title Ääntöbalanssi-metodi™ laulunopetuksessa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201208172166
dc.subject.ysa musiikkipedagogiikka
dc.subject.ysa musiikkipedagogit
dc.subject.ysa äänifysiologia
dc.subject.ysa laulaminen
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine musiikkitiede fi
dc.date.updated 2012-08-17T11:48:00Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record