Suomalaisen orkesterilaitoksen asema suomalaisessa yhteiskunnassa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Ojala, Anna-Liisa
dc.date.accessioned 2012-08-16T07:05:28Z
dc.date.available 2012-08-16T07:05:28Z
dc.date.issued 2007
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208162151 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38283
dc.description.abstract Tutkimuksen tehtävänä on selvittää suomalaisen orkesterilaitoksen asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa painottaen orkesterilaitoksen luonteessa ilmenevää autonomian ja yhteiskunnallisen toimijuuden dualismia. Tutkimusongelmaa tarkastellaan autonomisen taidemusiikkikentän, orkesterilaitoksen institutionalisoitumiskehityksen, orkesterilaitoksen julkispalveluluonteen ja kansalaisnäkökulman suunnista, joiden merkitys orkesterilaitoksen asemaan vaikuttaa ilmeiseltä. Orkesterilaitos määrittyy tutkimuksen alussa tarkoittamaan pääosin kaupunkiin sidottujen valtionosuusorkesterien varsinaista toimintaa. Kaikki ulkomusiikillinen, joka ei ole taidemusiikkikentän sisällä neuvoteltu orkesterilaitoksen toimintakäytänne, maailmanjäsennystapa, tehtävä tai päämäärä, piirtyy konsertti-instituutio-termin alle. Tutkimus on lähtökohtaisesti teoreettinen, mutta tutkimusongelmaa selventämässä on myös virallisen kulttuuripolitiikan tekstejä ja orkesterilaitoksen toimijoiden kirjoituksia. Näitä tekstejä lähestytään kulttuurin talousteoreettisten tutkimusten ohjaamin välinein, joiden avulla kirjoituksista etsitään orkesterilaitoksen asemaan vaikuttavia legitimointitapoja autonomisuuden ja yhteiskunnallisen toimijuuden kehyksessä. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että orkesterilaitoksen yhteiskunnallista toimijuutta leimaa suomalaisessa yhteiskunnassa kansakunnan rakentamisen ja kulttuurikilpavarustelun päämäärät. Näitä Suomen ensimmäisen kulttuuripoliittisen linjan sisältöjä näyttäisi yhä pitävän yllä varsinkin kansalaismielipide, jossa arvioin orkesterilaitoksen asettuvan symboloimaan korkea-arvoista taidetta ja sivistynyttä kansakuntaa. Nykyisessä kulttuuripoliittisessa linjassa orkesterilaitos asemoidaan kansalaisen oikeudeksi kuuluvaksi laitostaiteeksi, joka ei saa roolia kansakunnan strategisena menestystekijänä tai luovuusresurssina. Autonomista orkesterilaitoskuvaa pitävät yllä vain taidemusiikkikentän omat toimijat, jotka asettavat orkesterilaitoksen palvelemaan ensisijaisesti taidetta ja yksilöä sekä toiseksi yhteiskuntaa ensimmäisen kulttuuripoliittisen linjan teemoin.
dc.format.extent 157 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Orkesterilaitos
dc.subject.other konsertti-instituutio
dc.subject.other asemointi
dc.subject.other institutionalisoituminen ja julkispalvelu
dc.title Suomalaisen orkesterilaitoksen asema suomalaisessa yhteiskunnassa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201208162151
dc.subject.ysa orkesteritoiminta
dc.subject.ysa institutionaalistuminen
dc.subject.ysa orkesterit
dc.subject.ysa kulttuuripolitiikka
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos fi
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Social Sciences and Philosophy en
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine musiikkitiede fi
dc.contributor.oppiaine sosiologia fi
dc.date.updated 2012-08-16T07:05:28Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record