Poikkeustila yhdysvaltalaisessa poliittisessa keskustelussa syyskuun terroristi-iskujen jälkeen

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kronlund, Anna
dc.date.accessioned 2012-07-12T11:11:10Z
dc.date.available 2012-07-12T11:11:10Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38208
dc.description.abstract Tutkimus tarkastelee poikkeustilan esiintymistä yhdysvaltalaisessa poliittisessa keskustelussa syyskuun 2001 terroristi-iskujen jälkeen. 11.9.2001 muodosti Yhdysvalloissa uuden tilanteen, jonka poliittisen merkityksen määrittelyssä ja jonka esittämien uhkien torjumiseksi presidentti George W. Bushin hallitus ja sen virkakoneisto turvautuivat poikkeustoimiin. Yhdysvaltain presidentti George W. Bush julisti puheessaan poikkeustilan (state of emergency) terroristi-iskujen jälkeisen tilanteen ratkaisemiseksi. Poikkeustoimiin tai tämänkaltaisiin tilanteisiin ei ole kuitenkaan varauduttu Yhdysvaltojen perustuslaissa, eikä niillä ole suoranaisia ennakkotapauksia Yhdysvaltojen historiassa. Syyskuun 11. päivän iskuja onkin tarkasteltu kokonaan uudessa viitekehyksessä. Tarkoituksena tässä työssä on pohtia erityisesti syyskuun terroristi-iskujen jälkeistä poliittista keskustelua kongressissa käytyjen debattien pohjalta, käyttäen esimerkiksi Carl Schmittin käsitteitä, kuten poikkeustilaa valikoivasti hyväksi. Työn kannalta on nostettavissa kolme erilaista teemaa poikkeustilan tulkinnassa syyskuun terroristi-iskujen jälkeen. Ensimmäisenä voidaan katsoa jonkinlaisen poikkeustilan rakentuneen kongressin debateissa. Suoranaisesta poikkeustilasta ei voida sellaisenaan puhua, mutta keskusteluista on nostettavissa esiin poikkeustilaa vastaavia kiistoja ja tilanteen arviointeja. Toiseksi, vaikka Yhdysvalloissa ei voida katsoa tapahtuneen lakien tai perustuslain kumoamista järjestyksen tähden, on ollut havaittavissa poikkeustilan tyyppisiin käytäntöihin tukeutumista, kuten uuden lainsäädännön asettamista perustuslaillisen järjestyksen ulkopuolelle tai perustuslain rajojen venyttämistä ja uudelleen määrittelyä tavallisten menettelytapojen ulkopuolelle. Kolmanneksi esiin nousevaksi kysymykseksi voidaan erottaa presidentti Bushin ja toimeenpanovallan roolin korostuminen. Tutkimuksessa analysoidaan kongressin debatteja koskien seuraavia lakiesityksiä: Patriot Act 2001 ja 2006, Homeland Security Act 2002 ja Military Commissions Act 2006. Tutkimuksen lähtökohtana on nimenomaan oma analysointini Yhdysvaltalaisesta aineistosta esiin nousevista kysymyksistä poikkeustilasta ja sen mahdollisista rinnakkaistai lähikäsitteistä.
dc.format.extent 126
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Schmitt Carl
dc.subject.other poikkeustila
dc.subject.other terrorismi
dc.subject.other Yhdysvallat
dc.title Poikkeustila yhdysvaltalaisessa poliittisessa keskustelussa syyskuun terroristi-iskujen jälkeen
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201207122071
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Social Sciences and Philosophy en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine valtio-oppi fi
dc.date.updated 2012-07-12T11:11:10Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record