Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kosonen, Hannele
dc.date.accessioned 2012-07-12T07:06:05Z
dc.date.available 2012-07-12T07:06:05Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207122068 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38205
dc.description.abstract Tarkoituksena on tarkastella, kuinka musiikkikritiikki vaikuttaa musiikin rahoitukseen. Aineistoni muodostuu eri osa-alueiden teksteistä. Tutkimukseni näkökulma perustuu Bourdieu´n, Beckerin ja Maussin määrittelemään kenttään ja sen dynamiikkaan. Kentän asiantuntijaosan muodostavat koulutus, kulttuuripolitiikka, ja muusikko (imagon saajan osana). Kaiken keskiössä on kriitikko, taiteellista tasoa evaluoimassa. Näin muodostuvassa sisäpiirissä voi liikkua päätöksiin vaikuttavaa tietoa. Tämä muodostaa rahoituksen yhden haaran. Toinen haara syntyy lipputuloista. Innovaattoreitta on tutkimusten mukaan 10-15% yleisöstä (, ja sillä saattaa olla sija sisäpiireissäkin), suurin osa yleisöä seuraa innovaattoreita. Kolmas haara rahoituksesta syntyy kasvavasta sponsoroinnista. Sponsori hakee sopivaa imagoa, jonka siis kriitikko pystyy näkyvästä positiostaan journalismin kentältä antamaan. Sponsori tavoittaa näin sen yleisön, josta on kiinnostunut- klassisen musiikin konserteissa erityisen hyvinkoulutetun ja hyvätuloisen. Tutkimustulokseni esitän, miten mallin kaikki osa-alueet reagoivat joko suorasti tai epäsuorasti musiikkikritiikkiin,ja siten kaikkiin rahoituksen osa-alueisiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat myös, että taiteellinen evaluaatio vaikuttaa rahoituspäätöksiin. Vaikutus on suurin, kun kyseessä on nuori taitelija tai tapahtuma, tai tapahtuma, jonka yleisö on maantieteellisesti kaukana. Kriitikko on instituutio, eikä henkilökohtaisen mielipiteen antaja. Kriitikkokunnan pohdittavaksi voisi asettaa muutamia eettisiä ja moraalisia kysymyksiäminkälaiset kokonaisvaikutukset kritiikillä on. Myös musiikkikritiikin analogian musiikkioppilaitospuolella (, mistä sisäpiiri valmistuu ja sosialisoituu kentän intellektuelleiksi) voitaisiin luoda parempia kurssitutkinnon arviointijärjestelmiä, oppilaan oikeusturvan vuoksi. Näin voitaisiin eliminoida sisäpiirin vaikutusta. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että alkuasetelma oli ns. itsestäänselvyyden purkamista, mutta tulokset osoittavat, että siitä voi syntyä monenlaisia jatkotutkimuksia, ja tarvetta niihin on. Yhtään vastaavaa kokonaiskenttää ei ole aikaisemmissa tutkimuksissa ilmennyt.
dc.format.extent 123 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other funding of music
dc.subject.other music criticism
dc.subject.other inner circle
dc.subject.other definition of artist
dc.subject.other cultural consumption
dc.subject.other corporate sponsorship of music
dc.subject.other model of funding of music
dc.title Double role of music criticism : a model of the inner structure of the funding of music
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201207122068
dc.subject.ysa musiikkikritiikki
dc.subject.ysa musiikki
dc.subject.ysa rahoitus
dc.subject.ysa musiikkiarvostelut
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Social Sciences en
dc.contributor.laitos Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Social Sciences and Philosophy en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine sosiologia fi
dc.date.updated 2012-07-12T07:06:05Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record