Agency in the Girl Effect campaign website : a multimodal discourse analytic study

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Vihersalo, Katariina
dc.date.accessioned 2012-07-02T08:08:06Z
dc.date.available 2012-07-02T08:08:06Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207021988 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38130
dc.description.abstract Tutkimuksen aiheena on kansainvälisen ’Girl Effect’-kampanjan verkkoviestintä ja sivuston käyttäjälle rakennettu toimijuus. Nykyisin yksilön vastuuta painotetaan kehitysyhteistyössä kampanjoiden tukijoina, muutokseen velvoittajina, lahjoittajina sekä vapaaehtoistyöntekijöinä. Etenkin verkkokampanjointi perustuu yksilön toimijuuden korostamiseen; sivuston käyttäjä pyritään vakuuttamaan omasta tarpeellisuudestaan ja toimintojensa merkityksestä. Samalla kampanjoissa myös luodaan ”pohjoisen ja etelän” välisiä suhteita ja merkityksiä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, minkälaista toimijuutta verkkosivun käyttäjälle rakennetaan. Samalla myös pohditaan, miten toimijuus perustellaan ja miten sen pätevyys ja paikkaansapitävyys luodaan diskursiivisin, tekstuaalisin ja monimodaalisin keinoin. Menetelmänä käytetään monimodaalista diskurssin tutkimusta, joka mahdollistaa teksti- ja kuva-aineiston analysoinnin genren näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii kehitysmaiden tyttöjen asemaan keskittyvä ’Girl Effect’ -kampanjan verkkosivusto, joka pyrkii aktivoimaan sivuston käyttäjän osaksi kampanjaa. Tutkimus osoittaa, että kampanjan rakentama toimijuus perustuu muutamaan keskeiseen toimintoon verkkosivustolla; oppimiseen, lahjoittamiseen ja toisten saamiseen mukaan kampanjaan. Toimijuus on siten ennalta rajattu. Tärkeintä toimijuuden rakentumisessa on yksilön valtuuttaminen yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Toisin sanoen toimijuus mielletään moraalisesti oikeaksi valinnaksi, jolla on konkreettisia vaikutuksia, ja tyttöjen osoitetaan olevan kannattava sijoitus. Lisäksi toimijuus esitetään hauskana ja helppona, mikä saadaan aikaan kampanjan visuaalisen ilmeen ja kielellisten piirteiden avulla. Kampanjan analysoinnin perusteella näyttää siltä, että länsimaiseen yleisöön tähtäävä viestintä korostaa ”pohjoisen” toimijuutta ja tärkeyttä kuvaten kehitysmaat riippuvaiseksi länsimaiden avusta. Nopeutta ja helppoutta korostava verkkokampanja saattaa kuitenkin olla ristiriidassa yksilöllisen toimijuuden kanssa.
dc.format.extent 75 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Girl effect -kampanja
dc.title Agency in the Girl Effect campaign website : a multimodal discourse analytic study
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201207021988
dc.subject.ysa kehitysyhteistyö
dc.subject.ysa verkkoviestintä
dc.subject.ysa kampanjat
dc.subject.ysa toimijuus
dc.subject.ysa WWW-sivut
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi
dc.subject.method Diskurssianalyysi
dc.date.updated 2012-07-02T08:08:07Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record