Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaamanen, Anna
dc.date.accessioned2012-06-28T08:55:52Z
dc.date.available2012-06-28T08:55:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218833
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38115
dc.description.abstractMistä helvetin visuaaliset rakenteet tulevat? Helvettiä kuvaavia teosaiheita on useita, mutta kuinka yhtenäinen niiden esittämä visuaalinen helvetti on? Tulevatko visuaalisen helvetin rakenteet Raamatusta? Pro Gradu -tutkielmani lähtökohtana on oletus, että visuaalinen kristillisen helvetin kuvaaminen kumpuaa kirjallisista lähteistä, erityisesti Raamatusta. Toinen keskeinen oletus on, että Dante Alighierin (1265-1321) Jumalaisen näytelmän ensimmäinen osa, Helvetti on merkittävästi laajentanut kristillisen helvetin visuaalista kuvastoa. Tutkielmassani lähestyn ongelmaa hyödyntäen ikonografista menetelmää. Perinteisesti ikonografisen menetelmän tavoite on määrittää teoksen aihe. Tutkielmassani kuitenkin teoksen aihe tiedetään, joten käytän ikonografiaa ikään kuin väärin päin. Teoksesta pyrin erottelemaan erilaisia elementtejä sekä määrittelemään niiden olennaisimmat helvettiä muovaavat rakenteet. Analyysini pohjautuu noin 400 kuvan helvetti-aiheiseen aineistoon. Elementtien hajonta ei osoittautunut niin rikkonaiseksi kuin odottaa saattoi, vaikka runsaasti erilaisia elementtejä löytyikin. Yllätävin elementti oli taivas, jonka perinteisesti maan alle sijoitettuun helvettiin oli usein kuvattu sinisenä tai jopa pilvisenä. Yleisimmin helvettiin on kuvattu tuomittuja ihmisiä, heitä rankaisevia piruja, kallioista maastoa sekä liekehtivää tulta. Raamatun sekä muiden kristillisten tekstien vaikutus visuaaliseen helvettiin on yllättävän pieni. Jotkin elementit, kuten Saatana, käärmeet, tuli sekä maan alaisuus, esiintyvät kristillisissä teksteissä. Kuitenkin kristillisten tekstien viittaukset ovat yleensä hyvin pieniä ja kielikuvallisia. Myöskin olettamani Jumalaisen näytelmän rooli helvetin ikonografiassa osoittautui liioittelevaksi. Danten vaikutus helvetin kuvaamiseen oli lähinnä uuden aihepiirin esittelyssä. Kaunokirjallisuuteen pohjautuva taide ylipäätään yleistyi 1700-luvun loppupuolella ja Jumalainen näytelmä oli vain yksi näistä kaunokirjallisista inspiraation lähteistä. Vaikka keskeisimmät helvetin elementit toistuivat kaikkina aikoina, uusien helvetti-aiheiden ilmaantuessa myös visuaalisessa kuvastossa tapahtui laajentumista.
dc.format.extent59 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherDante Alighieri
dc.titleHelvetin kuvat : visuaalinen helvetti ja Danten Inferno
dc.title.alternativeVisuaalinen helvetti ja Danten Inferno
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206281976
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.date.updated2012-06-28T08:55:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysokristillinen taide
dc.subject.ysohelvetti
dc.subject.ysoikonografia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot