Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Vekkeli, Janne
dc.date.accessioned 2012-06-26T05:21:39Z
dc.date.available 2012-06-26T05:21:39Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38097
dc.description.abstract Vekkeli, Janne Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 20 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja(t): Seppänen, Ville Tämä kandidaatintutkielma käsittelee hakukonemarkkinoinnin kehitystä. Tutkitaan mistä hakukonemarkkinointi on lähtenyt ja minkälaisessa tilanteessa se on nykypäivänä, sekä mitä on mahdollisesti tulevaisuudessa odotettavissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyi tutkimaan hakukonemarkkinointia Google hakukonepalvelussa, Googlen suuren markkinaaseman takia. Lähteinä on käytetty hyvin paljon web-lähteitä, koska alan ammattilaisten blogeista löytyy enemmän ajankohtaista tietoa, kuin akateemisista lähteistä. Akateemisilla lähteillä on enemmän tukeva rooli tässä tutkielmassa. Tutkielmassa tutustaan hakukoneiden toimintalogiikkaan, jotta pystytään ymmärtämään hakukonemarkkinointia. Hakukonemarkkinointi on jaettu kahteen alakäsitteeseen: hakukoneoptimointiin ja hakusanamainontaan. Hakukoneoptimointi pyritään parantamaan sivuston sijoittumista luonnollisissa hakutuloksissa, jotta käyttäjä huomaisi sivuston paremmin. Hakusanamainonta pyrkii haalimaan käyttäjiä maksetuilla mainoksilla, jotka esiintyvät luonnollisten hakutuloksien läheisyydessä ja tätä nykyä myös muilla hakukoneiden yhteistyösivuilla. Hakukoneoptimoinnin tärkeimmät askeleet ovat: hakusanojen esiintyminen, linkitys (engl. link building), title-elementti, meta-tagit ja kuvien ilmeneminen tekstinä. Hakusanamainontaa myydään yleisesti kolmella eri hinnoittelutavalla: klikki-, näyttö- ja aikasidonnaisella hinnoittelulla, joista ensimmäinen on ylivoimaisesti suosituin tapa. Klikkisidonnaisen hinnoittelutavan asema on kuitenkin horjuva, sitä hyödyntävän ilkivallan takia. Googlen ad- Words palvelu mahdollistaa mainoskampanjoiden tekemisen suoraan selaimessa ja siihen liittyvä display-verkosto tuo mainokset näkyviin myös muille sivuille, kuin pelkästään hakukonesivulle. Hakukoneoptimointi on päättymätön prosessi, koska Google muuttaa hakualgoritmiaan joka vuosi yli 500 kertaa. Hakukonemarkkinoinnin tulevaisuus on Googlesta riippuvainen, koska se pystyy dominoimaan alaa suurella markkinaosuudellaan. Näitä muutoksista riippumatta suurin muutos hakukonemarkkinoinnissa on tapahtunut sen kaupallistumisessa. Hakukonemarkkinointi on lähtenyt erittäin pienestä toiminnasta ja kasvanut 20 miljardin dollarin kasvavaksi toimialaksi. fi
dc.language.iso fin
dc.subject.other hakukonemarkkinointi fi
dc.subject.other hakukoneoptimointi fi
dc.subject.other hakusanamainonta fi
dc.subject.other hinnoittelutapa fi
dc.title Hakukonemarkkinoinnin kehitys ja tulevaisuus
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206261956
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Kandidaatintutkielma fi
dc.type.ontasot Bachelor's thesis en
dc.contributor.tiedekunta informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.laitos Tietojenkäsittelytieteiden laitos fi
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.rights.restriction Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. fi
dc.rights.restriction This material has a restricted access due to copyright reasons. en

This material has a restricted access due to copyright reasons.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record