Taloudellisen osaamisen edistäminen : vastuuroolit, kanavat ja tavat nuoren kuluttajan näkökulmasta

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Luukkanen, Laura
dc.date.accessioned 2012-06-12T07:17:03Z
dc.date.available 2012-06-12T07:17:03Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206121850 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/38015
dc.description.abstract Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 15–20-vuotiaiden nuorten näkemyksiä taloudellisen ympäristön toimijoiden vastuurooleista ja tehtävistä sekä niiden ilmenemisen kanavista ja tavoista nuorten taloudellisen osaamisen edistämiseksi. Tutkimusaineisto on kerätty fokusryhmähaastatteluin kouluissa eri puolilla Suomea. Tutkimuksen mukaan nuoret korostavat oman kiinnostuksen ja aloitteellisuuden merkitystä taloudellisten taitojen omaksumisessa. Säästäminen ja sijoittaminen ovat asioita, jotka kiinnostavat nuoria ja niistä myös kaivataan lisää tietoa. Velkaantumisen nuoret liittävät huonoon talousosaamiseen. Myös pikavippien vaarat tiedostetaan. Tutkimuksesta ilmenee, että talouden toimijoiden nuorille suuntaamat verkkomateriaalit ovat nuorille lähes tuntemattomia. Talousopetus ja oman talouden hallintaan liittyvät asiat nähdään kiinnostavina silloin, kun ne koetaan itselle ajankohtaisiksi. Tästä syystä on tärkeää paitsi pyrkiä perustelemaan taloudellisten asioiden merkittävyyttä nuoren elämässä myös lisätä taloudellisten tietolähteiden tunnettuutta, jotta apua on nuoren sitä kaivatessa mahdollisimman vaivattomasti saatavilla. Talousneuvonnan yhteydessä nuoret kaipaavat myös mahdollisuutta keskustella ja kysyä. Talousosaamisen edistämisessä on nähtävissä perinteisen yksisuuntaisen joukkoviestinnän ohessa tarve kaksisuuntaiselle vuorovaikutukseen perustuvalle viestimiselle. Tutkimuksesta käy ilmi, että nuoret saavat taloudellista tietoutta usein kotoa, koulusta ja mediasta. Pankit koetaan keskeisenä toimijana talousosaamisen edistämisessä, mutta toisaalta niiden toiminnan kaupallinen luonne tunnistetaan. Viranomais- ja yhdistystahot ovat etäisempiä tahoja nuoren elämässä. Osan toimijoista yhteydessä voidaan siten nuorten näkökulmasta havaita ilmenevän sekä mielikuva- että tunnettuusongelmia. Nuoret kokevat toimijoiden tehtävien erittelyn hankalana ja toivovat voivansa saada talouteen liittyvää tietoa eri näkökulmista ja useilta eri tahoilta. Erityisesti koulun kautta järjestettävälle yhteistyölle on nuorten mielestä tarvetta. Nuoren taloudellisen ympäristön toimijoiden aktivoituminen sekä yhteistyön lisääminen näkyvyyteen ja mielikuviin panostamalla ovat edellytyksenä nuorten taloudellisen osaamisen edistämiselle.
dc.format.extent 121 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other Talous
dc.subject.other nuoret
dc.subject.other taloudellinen osaaminen
dc.subject.other sidosryhmävastuullisuus
dc.subject.other fokusryhmät
dc.subject.other projektiiviset tekniikat
dc.title Taloudellisen osaamisen edistäminen : vastuuroolit, kanavat ja tavat nuoren kuluttajan näkökulmasta
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206121850
dc.subject.ysa talous
dc.subject.ysa nuoret
dc.subject.ysa sidosryhmät
dc.subject.ysa vastuullisuus
dc.subject.ysa kuluttajat
dc.subject.ysa osaaminen
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu fi
dc.contributor.tiedekunta Jyväskylä University School of Business and Economics en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine markkinointi fi
dc.date.updated 2012-06-12T07:17:03Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record