Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorYlä-Rakkola, Antti
dc.date.accessioned2012-06-10T20:45:54Z
dc.date.available2012-06-10T20:45:54Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38006
dc.description.abstractTutkimus koski tietokonepelien musiikille erityisiä piirteitä, joita lähestyttiin hyödyntämällä pelitutkimuksen ja peliäänen tutkimuksen teorioita ja tarkastelutapoja. Pelimusiikkia tarkasteltiin osana pelin käyttöliittymää, jonka välittämä tieto on pelaajan pelissä menestymisen kannalta tärkeää. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä pelitiloihin liittyvää tietoa musiikki välittää Amnesia: The Dark Descent -pelissä, sekä kuinka musiikin välittämä tieto vaikuttaa Amnesiassa kohdattavien vihollisten olemukseen kauhun luojina, mikäli pelaaja osaa käyttää musiikkia apuvälineenä pelissä. Tutkimuskohteena oli pelin tiettyihin vihollisiin liittyvä musiikillinen tiedonvälitys, sekä sen suhde kuvalliseen ja äänelliseen tiedonvälitykseen. Tutkielmassa esitetyt pelin säännöt ja lainalaisuudet perustuvat tutkijan omaan tulkintaan. Osittain apuina on ollut myös pelin suunnittelijoiden ja pelimusiikin säveltäjän omat kommentit pelistä. Tutkittavia vihollisia, joihin löytyi pelistä hajanaisesti viittauksia nimellä "the gatherers", kutsuttiin tutkielmassa olennoiksi. Analyysin menetelmänä oli luokitella olentoihin liittyvät musiikilliset, äänelliset ja kuvalliset tiedonvälityskeinot Kristine Jørgensenin kehittämän käyttöliittymän luokittelumallin sekä tiedonvälitykseen liittyvien käyttöliittymän funktioiden avulla. Tulosten mukaan Amnesian musiikillinen käyttöliittymä kykenee välittämään tietoa pelin vihollisista ja pelaajan on mahdollista hyödyntää tätä pelissä selviytyäkseen. Musiikki myös kompensoi kuvallisen käyttöliittymän selviytymisen kannalta vähäistä tiedonvälitystä. Selviytyminen pelissä on tärkeää, koska se ylläpitää uhan tunnetta, joka taas luo ja ylläpitää pelkkoa pelissä.
dc.format.extent37
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherpelimusiikki
dc.subject.otherpelko
dc.subject.otherAmnesia: The Dark Descent
dc.subject.otherkäyttöliittymä
dc.subject.othermusiikkianalyysi
dc.subject.othertiedonvälitys
dc.titlePelimusiikin tiedonvälitys osana pelon luomista: analyysi Amnesia : The Dark Descent -tietokonepelin musiikista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201206101838
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.date.updated2012-06-10T20:45:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot