Tavoitettavuuden hallintakeinot pikaviestinnässä
Pikaviestinnän suosio kasvaa sen nopeuden, helppokäyttöisyyden sekä lähes
olemattomien kustannuksien vuoksi jatkuvasti. Älypuhelinten yleistymisen ja
nopeiden langattomien tietoverkkojen kehittymisen uskotaan kasvattavan suosiota
entisestään. Tavoitettavuuden hallinta on yksi tärkeimmistä pikaviestinnän
ominaisuuksista, jonka avulla voidaan estää ei-toivottuja keskeytyksiä ja
ylläpitää sosiaalista yhteyttä toisiin käyttäjiin. Tavoitettavuudenhallintakeinoja,
kuten tavoitettavuustiloja ja -viestejä tai käyttäjäryhmien määrittelyä hyödyntämällä
käyttäjät voivat olla tavoitettavissa haluamilleen kontaktilistan henkilöille
ja sen myötä kontrolloida yksityisyyttään.
Tässä kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen avulla toteutetussa tutkielmassa
tarkastellaan, miten käyttäjät voivat hallita tavoitettavuuttaan pikaviestintäsovelluksissa,
ja mitkä tekijät vaikuttavat tavoitettavuuden hallintaan liittyviin
asenteisiin ja niiden myötä aikomukseen ja todelliseen tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön. Kyselytutkimuksen avulla pyritään selvittämään tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä, käyttäjien kokemusta
tavoitettavuudesta heidän ollessaan viestin lähettäjänä tai vastaanottajana,
sekä miten käyttäjät todellisuudessa hyödyntävät havaittuja tavoitettavuudenhallintakeinoja
pikaviestintäkäyttäytymisessään.
Empiirisen tutkimuksen tuloksena selviää, että halu olla reaaliaikaisesti tavoitettavissa
vaikuttaa positiivisesti omaan asenteeseen tavoitettavuuden hallintakeinoja
kohtaan. Oman asenteen lisäksi muiden asenteet vaikuttavat aikomukseen,
joka lopulta johtaa tavoitettavuuden hallintakeinojen käyttöön. Käyttäjät
kokevat tavoitettavuuden hieman eri tavalla ollessaan viestin lähettäjänä tai
vastaanottajana. Tulosten perusteella tavoitettavuuden hallintakeinoja käytetään
melko vähän suhteessa niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin yksityisyyden
kontrolloinnissa. Jatkotutkimuksena olisi mielenkiintoista selvittää lisää tavoitettavuuden
hallintakeinojen käyttöön johtavia tekijöitä sekä käyttäjien edellytystä
eli tietoteknisen osaamisen vaikutusta tavoitettavuuden hallintakeinojen
käyttöön.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pikaviestintä työajalla ja teknostressi
Simsiö, Sami (2022)Pikaviestinnän käyttö työajalla on jatkuvasti kasvanut, ja sillä on nykyään keskeinen rooli yksilön viestinnässä. Työajalla käytetään sekä henkilökohtaisia pikaviestimiä kuten WhatsApp kuin myös työpikaviestimiä kuten Teams ... -
Älylaitteet ja stressi : aiheuttajat, seuraukset ja hallintakeinot
Salo, Markus; Pirkkalainen, Henri (Kustannus Oy Duodecim, 2019) -
Uusliberalistiset hyvinvointikäsitykset ja hallintakeinot wellnessblogeissa
Tolonen, Annabella (2021)Tässä työssä tarkastellaan wellness- ja hyvinvointiblogien uusliberalistisia tapoja suhtautua terveyteen sekä hallita omaa hyvinvointia ja terveyskäyttäytymistä. Keskeisenä näkökulmana työssä esiintyy nykyisen wellness-kulttuurin ... -
Aktiivisuusrannekkeita päiväkodeissa, seisomapulpetteja kouluissa : terveyden edistämisen hallintakeinot Lihavuus laskuun -ohjelmassa Seinäjoella
Piispanen, Milja (2019)Kansainvälisestikin uutisotsikoihin noussut Seinäjoen Lihavuus laskuun -ohjelma 2013−2020 pyrkii ehkäisemään lasten ja nuorten lihavuutta monialaisilla toimenpiteillä. Vuoteen 2015 mennessä viisivuotiaiden lasten ja ... -
XMPP-pikaviestinprotokolla
Virtanen, Tuomas (2012)XMPP on monipuolinen ja laajennettavissa oleva, avoimiin standardeihin perustuva pikaviestinprotokolla. Sitä voidaan käyttää paitsi puhtaiden tekstiviestien lähettämiseen ja olotilan tarkkailuun, myös esimerkiksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.