Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Hietanen, Hilla
dc.date.accessioned 2012-06-01T06:55:54Z
dc.date.available 2012-06-01T06:55:54Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206011775 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37939
dc.description.abstract Kieltä ei voi puhua ääntämättä sitä, minkä vuoksi ääntäminen luonnollisesti kuuluu osaksi vieraan kielen oppimista ja opettamista. Ääntämisen kuten minkä tahansa kielen osa-alueen opettaminen perustuu valittuun malliin ja standardiin. Suomalaisessa englannin kielen opetuksessa ihanteellisena mallina ja tavoitteena on tähän saakka useimmiten käytetty britti ja/tai amerikanenglannin niin sanottua standardisoitua muotoa, joka on kodifioitu lukuisissa oppaissa, sanakirjoissa ja oppimateriaaleissa. Tästä mallista poikkeamista on pidetty virheenä ja esimerkiksi vahvan aksentin ilmenemistä epätoivottavana tai jopa nolona. Tiedetään, että natiivin kaltaisen aksentin omaksuminen vieraassa kielessä on äärimmäisen harvinaista erityisesti silloin, jos opiskelu on alkanut vasta aikuisiällä. Täysin ymmärrettävän ääntämyksen voi kuitenkin oppia, vaikka aksentti poikkeaisikin syntyperäisen puhetavasta. Onkin alettu kyseenalaistaa tarvetta vedota natiivien ääntämykseen normina varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa englantia käytetään ei-englanninkielisten välisessä viestinnässä eli niin sanottuna lingua francana. Tällöin tärkeintä on ymmärrettävyys ja tilannesidonnaisuus natiivi-aksentin omaksumisen sijaan. Tämän pro gradu -tutkielman lähtökohtana on ollut uuden oppimateriaalinen luominen. Materiaali on tarkoitettu ääntämisen opettamisen apuvälineeksi erityisesti suomalaisille englannin opettajille ja heidän oppilailleen, ja sen keskeisinä ajatuksina ovat sisällön priorisointi, englannin näkeminen kansainvälisenä kielenä ja käytännönläheisyys. Näin ollen se poikkeaa useista perinteisistä ääntämisen opetuksen oppaista, jotka pohjautuvat natiivimalleihin ja englantia äidinkielenään puhuvien viestintäkonventioihin.
dc.format.extent 61, 58 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other pronunciation teaching
dc.subject.other English as an international language
dc.subject.other English as a lingua franca
dc.subject.other English language teaching
dc.title Teaching the pronunciation of English as an international language : suggestions for constructing a syllabus for Finnish learners
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201206011775
dc.subject.ysa ääntäminen
dc.subject.ysa lingua franca
dc.subject.ysa englannin kieli
dc.subject.ysa opetus
dc.subject.ysa oppimateriaali
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi
dc.date.updated 2012-06-01T06:55:55Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record