Stipe : tekstinsyöttömenetelmä perinteisille peliohjaimille

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Räsänen, Tuomas Jorma Juhani
dc.date.accessioned 2012-05-09T15:59:19Z
dc.date.available 2012-05-09T15:59:19Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205091633 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37799
dc.description.abstract Pelikonsolien ja perinteisten peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät ovat pääasiallisesti virtuaalisia valintanäppäimistöjä. Ne ova hitaita ja epämiellyttäviä. Eleisiin perustuvat menetelmät lupailevat huomattavia parannuksia virtuaalisiin näppäimistöihin nähden. Aiempien tutkimusten tulosten perusteella peliohjaimien tekstinsyöttömenetelmät eivät ehkä kuitenkaan ole vielä riittävän nopeita modernien tekstinsyöttötarpeiden tyydyttämiseen. Tässä tutkielmassa esitellään uusi perinteisille peliohjaimille suunniteltu sauvaohjaimien eleisiin perustuva tekstinsyöttömenetelmä, Stipe. Stipe toteutettiin eleitä näppäimistötapahtumiksi tulkitsevana näppäimistöajurina Linux-järjestelmälle. Menetelmän kirjoitusnopeuspotentiaalia selvitettiin pitkän aikavälin käyttäjätutkimuksessa. Koehenkilöt kirjoittivat Stipellä pisimmillään 44 tuntia. He saavuttivat jopa yli 40 wpm:n kirjoitusnopeuden. Käyttäjätestien tulokset osoittavat, että sauvaohjaimien eleisiin perustuvalla menetelmällä on korkea kirjoitusnopeuspotentiaali, mutta menetelmän sujuvan käytön oppiminen on verrattain hidasta.
dc.format.extent 114 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other tekstinsyöttö
dc.subject.other peliohjaimet
dc.subject.other eletunnistus
dc.title Stipe : tekstinsyöttömenetelmä perinteisille peliohjaimille
dc.title.alternative Tekstinsyöttömenetelmä perinteisille peliohjaimille
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201205091633
dc.subject.ysa pelikonsolit
dc.subject.ysa kognitiiviset prosessit
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Information Technology en
dc.contributor.laitos Tietotekniikan laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Mathematical Information Technology en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine tietotekniikka fi
dc.date.updated 2012-05-09T15:59:19Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record