Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kinnunen, Elli
dc.date.accessioned 2012-05-07T13:19:28Z
dc.date.available 2012-05-07T13:19:28Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205071616 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37782
dc.description.abstract Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan. Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä, kuinka taitavia opettajia näistä tulevista englanninopettajista lopulta kehittyy ja kuinka hyvin he tulevat jaksamaan työssään. Lisäksi näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja sen kehittymiseen liittyvät opiskelijoiden omat tavoitteet omaan opettamiseensa. Näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja tavoitteisiin liittyy tieto opetettavasta aineesta, tieto oppilaista ja tieto siitä, kuinka tieto välitetään oppilaille. Tämä tutkimus perustuu Banduran (1977) teoriaan niin sanotusta minäpystyvyydestä (selfefficacy beliefs). Tämän teorian mukaan oletukset minäpystyvyydestä eli odotukset siitä, kuin hyvin tietyistä haasteista tulee selviytymään, ohjaavat voimakkaasti ihmisen päätöksentekoa, vaivannäköä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopulta sitä, kuinka menestyksekäs ihminen on yrityksessään. Lisäksi Gibbs (1999) on tutkinut opettajien minäpystyvyysodotuksia ja on osoittanut, että hyvät minäpystyvyysodotukset opettajilla saa heidät jaksamaan paremmin työssään, olevan pidetympiä opettajia sekä kehittyvän työssään tehokkaammin. Tämä tutkimus on kyselytutkimuksena tehty selvitys tulevien englanninopettajien käsityksistä omasta osaamisestaan opettajina sekä heidän tavoitteistaan opettamiseensa liittyen. Tutkimus osoittaa, että tulevien englanninopettajien minäpystyvyysodotukset yleisimpiä opettajuuden osa-alueita kohtaan ovat vaihtelevia, mutta pääosin positiivisia. Eniten epävarmuutta koettiin kieliopin ja luokanhallintataitojen osalta. Tavoitteita osallistujilla oli useimmiten oppilaiden motivoinnin, tiettyjen kieliosaamisen opettamisen sekä oman ammatillisen kehittymisen saralla. Key words: Self-efficacy beliefs, teacher self-efficacy, aims, teacher knowledge
dc.format.extent 88 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other self-efficacy beliefs
dc.subject.other teacher self-efficacy
dc.subject.other minäpystyvyys
dc.title Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201205071616
dc.subject.ysa kieltenopettajat
dc.subject.ysa opettajat
dc.subject.ysa osaaminen
dc.subject.ysa tavoitteet
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi
dc.subject.method Kyselytutkimus
dc.date.updated 2012-05-07T13:19:28Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record