Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Stenström, Marja-Leena
dc.contributor.author Laine, Kati
dc.date.accessioned 2012-05-03T12:46:16Z
dc.date.available 2012-05-03T12:46:16Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.isbn 978-951-39-3519-1
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3519-1 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37761
dc.description.abstract Tämän raportin tarkoituksena on esitellä käytännön osaamisen (työssä oppimisen) arvioinnin hyviä käytäntöjä. Raportti perustuu Euroopan unionin rahoittamaan Leonardo da Vinci -projektiin ’Laadun varmistus ja työssä oppimisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa’ (QUAL-PRAXIS). QUAL-PRAXIS -projektissa pyritään tunnistamaan työssä oppimisen arvioinnin käytäntöihin ja lähestymistapoihin liittyviä ajankohtaisia eurooppalaisia innovaatioita sekä tulevaisuuden kehityslinjoja. Raportin esimerkit perustuvat partnerimaissa toteutettuihin tapaustutkimuksiin. Mukana olevat partnerimaat ovat Itävalta, Viro, Suomi, Saksa sekä Irlanti. Käytännön osaamisen arvioinnin hyviin käytäntöihin kuuluvat piirteet voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: oppimiseen ja laadunvarmistukseen. Oppimista koskevia piirteitä ovat arviointi osana oppimista, reflektointi, itsearviointi ja palaute. Laadunvarmistukseen taas liittyvät autenttinen konteksti, arvioitsijoiden koulutus, arvioinnin läpinäkyvyys, yhteisarviointi sekä arviointimenetelmien moninaisuus. Tässä raportissa esitetty luettelo hyvien käytäntöjen osa-alueista on vain suuntaa-antava. Huomionarvoista on, että yhteisiä elementtejä on löydetty huolimatta siitä, että eri maissa tutkimuksen kohteina olleet työssä oppimisen mallit vaihtelevat koulutustasoltaan toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Projektissa löydetyt osa-alueet ovat samanlaisia autenttiseen arviointiin liittyvien piirteiden kanssa. Käytännön osaamisen arvioinnin voidaan katsoa kuuluvan arviointiparadigman viidenteen sukupolveen, joka myös painottaa kontekstin ja autenttisuuden merkitystä. fi
dc.format.extent 68 s.
dc.language.iso eng
dc.publisher Institute for Educational Research
dc.relation.ispartofseries Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos;1456-5153;30
dc.title Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:ISBN:978-951-39-3519-1

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record