Constructing family language policy : a case-study on bilingual family language policy
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kaksikielisten perheiden kielipolitiikkaan vaikuttavia tekijöitä. Tiedetään, että kaksikielisten perheiden vanhempien kielikäytänteillä on suuri vaikutus lapsen kielelliselle kehitykselle; useat tutkimukset ovat osoittaneet, että perheen kielipolitiikalla on merkittävä vaikutus siihen, tuleeko lapsesta kaksikielinen vai ei. Sen vuoksi on mielekästä tutkia millaisia ratkaisuja kaksikieliset perheet tekevät kielikäytänteidensä suhteen, ja mitkä tekijät ovat olleet vaikuttamassa näihin ratkaisuihin. Tämän tutkielman tavoitteena oli omalta osaltaan olla lisäämässä tietämystä näistä tekijöistä.
Vaikka kaksikielisistä perheistä on olemassa paljon tutkimusta, on tutkimus kuitenkin usein keskittynyt ns. keskivertoperheisiin, joissa on kaksi vanhempaa ja kaksi lasta. Keskiverrosta poikkeavia perheitä on tutkittu vähän. Koska tunsin muutamia kaksikielisiä perheitä, joissa lapsiluku on suurempi kuin kaksi, tartuin aiheeseen siitä näkökulmasta, josko perheen koko ja sisarusten määrä olisi yksi tekijä, jolla on vaikutusta perheen kielikäytänteisiin. Tähän tutkimukseen osallistuneissa kahdessa perheessä oli molemmissa seitsemän lasta. Perheet asuivat Suomessa ja niissä puhuttiin sekä suomea että englantia. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla perheiden vanhempia.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien kieli-ideologialla on suuri merkitys perheen kielipolitiikan muodostumisessa. Samankaltaisuudet ja eroavaisuudet näiden kahden perheen kielikäytänteissä linkittyivät selkeästi samankaltaisuuksiin ja eroavaisuuksiin perheiden kielikäsityksissä. Molemmissa perheissä oli huomattu myös perheen lapsiluvun kasvun vaikutuksia kielikäytänteisiin; tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että isommissa perheissä vanhemmat joutuvat tekemään kompromisseja kielikäytänteissä ajanpuutteen vuoksi. Samoin oli huomattu valtakielen aseman vahvistuneen perheissä lasten lukumäärän lisääntyessä, millä oli myös ollut kielikäytänteitä muuttava vaikutus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Bilingual is our identity" : exploring identity construction in bilingual families
Ylänkö, Minna (2017)Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena on tarkastella kahden kaksikielisen perheen jäsenten identiteetin rakentumista. Vaikka kaksikielisyyttä perheissä on tutkittu laajalti, identiteetin rakentumisen näkökulmasta ... -
Creating a bilingual pre-school classroom: the multilayered discourses of a bilingual teacher
Palviainen, Åsa; Mård-Miettinen, Karita (Routledge, 2015) -
Family language policy among Kurdish–Persian speaking families in Kermanshah, Iran
Tamleh, Hadis; Rezaei, Saeed; Boivin, Nettie (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Minority language studies have received increasing attention over the last decade in Iran. Drawing on Spolsky’s (Spolsky, Bernard. 2004. Language policy. Cambridge: Cambridge University Press) language policy theoretical ... -
Family language policy in bilingual Finnish and Swedish families in Finland
Huhta, Austin (2020)In Finland families are only allowed to choose one language for their child to be the child’s L1 even if the family is bilingual. With both Finnish and Swedish being national languages of Finland this thesis looked into ... -
The National Bilingual Programme in Colombia: Imposition or Opportunity?
de Mejía, Anne-Marie (Centre for Applied Language Studies at the University of Jyväskylä, 2011)The National Bilingual Programme, created by the Colombian Ministry of Education in 2004, offers all students in the county the possibility of becoming bilingual in English and Spanish as part of a vision of increased ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.