Esittävän taiteilijan yleisöpuhe

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Vehviläinen, Anu
dc.date.accessioned 2012-03-20T07:46:26Z
dc.date.available 2012-03-20T07:46:26Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37624
dc.description.abstract Tämä teksti esittelee tutkimustani, joka tarkastelee länsimaisen esittävän taiteilijan yleisöpuhetta eli sitä tapaa, jolla taiteilija puhuu yleisöstään. Aineistonani on viisi vuonna 2009 tekemääni taiteilijahaastattelua. Hyödynnän aineiston tarkastelussa diskurssianalyysin menetelmää, jonka tavoitteena on käsitys siitä, miten kielessä ja puheessa tuotetaan todellisuutta. Jotta ymmärtäisin 2000-luvulla toimivaa taiteilijaa ja sitä, miten hän puhuu yleisöstään, koen välttämättömäksi nostaa esiin ne lainalaisuudet, jotka ensisijaisesti vaikuttavat taiteilijan työskentelyyn yleisön parissa. Analyysini asettuukin siihen teoreettiseen taustaan, jonka keskiössä on aikamme konserttikulttuuri - tämä kulttuuri on yhtä paljolti 1800-lukulainen muun muassa mahdollisen konserttietiketin vuoksi. Alustan tulevaa tutkimustani esimerkillä, joka mielestäni edustaa eräänlaista ääripäätä taiteilijan yleisöpuheessa: venäläispianisti Vladimir Horowitzin käyttämät, yleisöön viittaavat sanavalinnat ovat rajuudessaan yllättäviä ja jopa surullisia. fi
dc.language.iso fin
dc.subject.other yleisöpuhe fi
dc.subject.other Horowitz fi
dc.subject.other diskurssianalyysi fi
dc.title Esittävän taiteilijan yleisöpuhe fi
dc.type Article en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201203201468
dc.contributor.laitos Musiikin laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Music en
dc.type.uri http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.contributor.publisher Jyväskylän yliopisto, Musiikin laitos
dc.identifier.conference Monititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record