Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPylsy, Soile
dc.date.accessioned2012-03-16T11:06:39Z
dc.date.available2012-03-16T11:06:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1196090
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37600
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää korkeakoulun kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa? Tutkimuksen motiivina on ollut teknologia- ja korkeakoulumaailmassa tapahtuneet uudistukset ja muutokset, kuten Web 2.0:n kehittyminen ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä, jolla kerättiin aineistoa ulkomaisilta korkeakoulukelpoisilta ja maisteriopinnoista kiinnostuneilta henkilöiltä. Kyselyn aineistoa käsiteltiin kuvailevin tilastotieteen menetelmin. Tutkielmassa avattiin sosiaalisen median määritelmää, sen erilaisia käyttötapoja ja tarkoituksia, sekä ominaisuuksia ja saatavuutta. Tutkielmassa perehdyttiin myös korkeakoulutuksen kansainvälisyyden merkitykseen henkilökohtaisesta kansalliselle tasolle. Opiskelijarekrytointia tarkasteltiin sekä korkeakoulujen rekrytointikeinojen että hakeutujan päätöksentekoprosessin ja tiedontarpeiden kautta. Tutkimuksessa todettiin, että sosiaalisen median ominaisuuksia ovat avoimuus, osallistuminen, keskustelu, yhteisöllisyys ja verkottuminen sekä käyttäjien tuottama sisältö ja vuorovaikutus. Nämä ominaisuudet mahdollistavat ja edesauttavat sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa suusta suuhun -viestintää ja viraalimarkkinointia. Suositteluiden todettiin tutkimuksen perusteella tärkeäksi osaksi hakeutujan päätöksentekoprosessia. Tutkimuksessa selvisi, että kohderyhmät käyttävät tutkituista sosiaalisen median palveluista Facebookia, YouTubea ja Wikipediaa pääosin ystäviensä kanssa keskustelemiseen ja tiedon etsimiseen. Tutkimuksen lopuksi tehtiin liikkeenjohdollisia johtopäätöksiä ja annettiin korkeakouluille ehdotuksia sosiaalisen median opiskelijarekrytointiin. Ehdotusten linjaus on avoimuus, suusta suuhun -viestinnän ja keskusteluiden tukeminen, hakeutujien varhainen yhteisöllistäminen korkeakoulumaailmaan, kotisivujen tukeminen sosiaalisen median palveluiden avulla sekä koko korkeakoulun mukaan ottaminen rekrytoinprosessiin.
dc.format.extent101 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersosiaalinen media
dc.subject.otherkorkeakoulutus
dc.subject.otherkansainvälisyys
dc.subject.otheropiskelijarekrytointi
dc.subject.othersuusta suuhun -viestintä
dc.titleSosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201203161446
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.subject.methodKvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2012-03-16T11:06:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokorkeakoulut
dc.subject.ysokansainvälisyys
dc.subject.ysorekrytointi
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysokeskinäisviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot