Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Pylsy, Soile
dc.date.accessioned 2012-03-16T11:06:39Z
dc.date.available 2012-03-16T11:06:39Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203161446 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/37600
dc.description.abstract Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää korkeakoulun kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa? Tutkimuksen motiivina on ollut teknologia- ja korkeakoulumaailmassa tapahtuneet uudistukset ja muutokset, kuten Web 2.0:n kehittyminen ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä, jolla kerättiin aineistoa ulkomaisilta korkeakoulukelpoisilta ja maisteriopinnoista kiinnostuneilta henkilöiltä. Kyselyn aineistoa käsiteltiin kuvailevin tilastotieteen menetelmin. Tutkielmassa avattiin sosiaalisen median määritelmää, sen erilaisia käyttötapoja ja tarkoituksia, sekä ominaisuuksia ja saatavuutta. Tutkielmassa perehdyttiin myös korkeakoulutuksen kansainvälisyyden merkitykseen henkilökohtaisesta kansalliselle tasolle. Opiskelijarekrytointia tarkasteltiin sekä korkeakoulujen rekrytointikeinojen että hakeutujan päätöksentekoprosessin ja tiedontarpeiden kautta. Tutkimuksessa todettiin, että sosiaalisen median ominaisuuksia ovat avoimuus, osallistuminen, keskustelu, yhteisöllisyys ja verkottuminen sekä käyttäjien tuottama sisältö ja vuorovaikutus. Nämä ominaisuudet mahdollistavat ja edesauttavat sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa suusta suuhun -viestintää ja viraalimarkkinointia. Suositteluiden todettiin tutkimuksen perusteella tärkeäksi osaksi hakeutujan päätöksentekoprosessia. Tutkimuksessa selvisi, että kohderyhmät käyttävät tutkituista sosiaalisen median palveluista Facebookia, YouTubea ja Wikipediaa pääosin ystäviensä kanssa keskustelemiseen ja tiedon etsimiseen. Tutkimuksen lopuksi tehtiin liikkeenjohdollisia johtopäätöksiä ja annettiin korkeakouluille ehdotuksia sosiaalisen median opiskelijarekrytointiin. Ehdotusten linjaus on avoimuus, suusta suuhun -viestinnän ja keskusteluiden tukeminen, hakeutujien varhainen yhteisöllistäminen korkeakoulumaailmaan, kotisivujen tukeminen sosiaalisen median palveluiden avulla sekä koko korkeakoulun mukaan ottaminen rekrytoinprosessiin.
dc.format.extent 101 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other sosiaalinen media
dc.subject.other korkeakoulutus
dc.subject.other kansainvälisyys
dc.subject.other opiskelijarekrytointi
dc.subject.other suusta suuhun -viestintä
dc.title Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-201203161446
dc.subject.ysa sosiaalinen media
dc.subject.ysa korkeakoulut
dc.subject.ysa kansainvälisyys
dc.subject.ysa rekrytointi
dc.subject.ysa opiskelijat
dc.subject.ysa keskinäisviestintä
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Informaatioteknologian tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Information Technology en
dc.contributor.laitos Tietojenkäsittelytieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Computer Science and Information Systems en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine tietojärjestelmätiede fi
dc.subject.method Kvantitatiivinen tutkimus
dc.date.updated 2012-03-16T11:06:40Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record