Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorJerohin, Minna
dc.date.accessioned2012-02-02T07:47:39Z
dc.date.available2012-02-02T07:47:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1193180
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37300
dc.description.abstractTämän sosiaalityön pro gradu – tutkielman tavoitteena on ollut selvittää nuorten näkökulmasta, mikä merkitys työpajakoulutuksella on ollut heidän elämässään. Työpajat ovat vuosikymmenien aikana vakiinnuttaneet asemansa yhteiskunnan palvelujärjestelmän täydentäjänä ja paikkaajana. Yhteiskunnassamme on kymmeniä tuhansia nuoria, jotka ovat työmarkkinoiden ja koulutuksen ulkopuolella. Työpajakoulutuksen kehittämisestä onkin haettu uutta toimintamallia koulutuksellisen syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Kiinnostukseni kohdistuu myös siihen, onko työpajakoulutus järjestelmän luukku, jota käytetään, kun muutkaan keinot eivät auta vai onko sillä jotain todellista merkitystä nuorten elämässä. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Syrjäytymistä ja huono-osaisuutta koskevat teoriat muodostavat tämän tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen. Tutkimusaineisto koostuu kuudesta narratiivisesta haastattelusta sekä kerronnan tukena piirretystä, elämänkulkua kuvaavasta elämänviivasta. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Syrjäytymistä koskevien teorioiden tarkastelun perusteella voidaan todeta, että tähän tutkimukseen osallistuneiden nuorten elämässä todentuvat kaikki syrjäytymisen riskitekijät maahanmuuttajataustaa ja asunnottomuutta lukuun ottamatta. Työpajakoulutukseen osallistuneiden nuorten tilanteet ovat olleet lähtökohtaisesti hyvin haastavia. Motivaation puut-teen ja koulunkäyntikyvyttömyyden taustalla vaikuttaa mm. vaikeudet perhesuhteissa ja sosiaalisissa suhteissa, päihteidenkäyttö, traumaattiset kokemukset sekä mielenterveyden ongelmat. Työpajakoulutus on ollut lähtökohtaisesti mahdottomalta tuntuvan haasteen edessä. Tutkimuksen ydintuloksena on, että haastavista lähtökohdista huolimatta työpaja-koulutus on tutkimukseen osallistuneiden nuorten osalta saavuttanut sille asetetut tavoitteet. Nuorista neljä valmistui ammattiin ja kaksi vaihtoi alaa, mutta jatkoi opiskelua. Opinnoissa eteneminen mahdollistui, nuorten ongelmien työstämisen seurauksena. Työpajakoulutuksessa onnistuttiin siis siinä, mihin oppilaitos opiskelijahuoltoineen ei ole kyennyt. Johtopäätöksenä esitänkin, että hyväksyvä yhteisöllisyys sekä nuorten ongelmiin yksilöllisesti paneutuva työskentely ovat tekijöitä, jonka avulla työpajakoulutus kykenee tukemaan nuorten selviytymistä ja elämänhallintaa Nuorten ongelmien työstäminen edellyttää hyvää luottamussuhdetta ja nuoren kokonaisvaltaista kohtaamista.
dc.format.extent117 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherammatillinen koulutus
dc.subject.otherkoulutuksellinen syrjäytyminen
dc.subject.othersyrjäytymisen ehkäise-minen
dc.subject.othertyöpajakoulutus
dc.subject.otherelämänviiva
dc.subject.othernarratiivinen haastattelu
dc.titleTyöpaja mahdollisuutena? : työpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
dc.title.alternativeTyöpajakoulutuksen merkitys nuorten elämänkulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202021115
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.date.updated2012-02-02T07:47:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysosyrjäytyminen
dc.subject.ysotyöpajat
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysonuoret
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot