Tarinoita koulunaloituksesta kehitysvammaisten lasten vanhempien kertomana

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Rautiainen, Kirsi
dc.date.accessioned 2011-11-07T13:11:47Z
dc.date.available 2011-11-07T13:11:47Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011110711630 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/36904
dc.description.abstract Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tarinoita kehitysvammaisten lasten vanhemmat kertovat esiopetuksesta kouluun siirtymisestä sekä omista vaikutusmahdollisuuksistaan siirtymässä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on ekokulttuurinen teoria, jonka avulla tarkastelin siirtymän perhelähtöisyyttä. Narratiivista tutkimusmenetelmää hyödyntämällä olen tarkastellut vanhempien kirjoittamia kertomuksia heidän lapsensa kouluunsiirtymästä. Kertomuksia tutkimuksessani on kuusitoista. Tutkimuksen tuloksiksi hahmottuivat hyvät ja haastavat siirtymätarinat. Näitä tarinoita kuvaan kuuden tarinatyypin kautta, jotka olen nimennyt metaforisesti onni-, toivo-, voitto-, sisu-, taisto- ja urhotarinoiksi. Hyviä siirtymätarinoita kuvasivat hyvä yhteistyö vanhempien ja ammattilaisten kesken sekä moniammatillisesti sosiaali- ja sivistystoimen hallinnon, esi- ja alkuopettajien, terapeuttien ja palveluohjaajien kesken. Haastavaksi siirtymän tekivät vanhempien tiedonpuute tulevasta, heikko vuorovaikutus vanhempien ja ammattilaisten kesken, moniammatillisen yhteistyön puuttuminen sekä lasten osallisuuden vähäisyys kouluyhteisöissä. Lisäksi vanhemmilla oli rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa siirtymäprosessiin. Vanhemmat esittivätkin kehittämisehdotuksia nykyistä yksilöllisemmästä toimintatavasta, jossa vanhemmat olisivat täysivaltaisesti mukana. Vanhemmat toivoivat kouluihin myös uusia integraation muotoja.
dc.format.extent [73] s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other ekokulttuurinen teoria
dc.subject.other siirtymä kouluun
dc.subject.other kehitysvammaisuus
dc.subject.other vanhemmat
dc.subject.other yhteistyö
dc.subject.other osallisuus
dc.title Tarinoita koulunaloituksesta kehitysvammaisten lasten vanhempien kertomana
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011110711630
dc.subject.ysa ekokulttuurinen teoria
dc.subject.ysa siirtymävaihe
dc.subject.ysa koulu
dc.subject.ysa kehitysvammaisuus
dc.subject.ysa vanhemmat
dc.subject.ysa yhteistyö
dc.subject.ysa osallisuus
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master's thesis en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.laitos Kasvatustieteiden laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Education en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine varhaiskasvatus fi
dc.subject.method Narratiivinen tutkimus
dc.date.updated 2011-11-07T13:11:55Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record