Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä.

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Halonen, Mia
dc.date.accessioned 2011-10-18T05:26:56Z
dc.date.available 2011-10-18T05:26:56Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier.citation Halonen, M. (2009). Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä. Nuorisotutkimus, 27 (3), 33-46
dc.identifier.issn 0780-0886
dc.identifier.other TUTKAID_40702
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/36819
dc.description.abstract Kuvaan artikkelissa havaintojani islamin roolista neljässä helsinkiläisessä alakoulussa ja pyrin sitomaan ne laajempaan islam-tutkimukseen Suomessa. Esittämäni havainnot perustuvat vuosina 2006–2007 kuudesluokkalaisille tekemääni kielitaitotutkimukseen (ks. Halonen 2007; Halonen & Kokkonen 2008), jonka fokuksessa oli kieli, ei uskonto. Kiinnostavaa on, että islam kuitenkin hiipi tutkimukseeni puoliväkisin. Ensinnäkin kysyin haastatteluissani opettajilta, miten maahanmuuttajataustaisten tai tarkemmin äidinkieleltään muiden kuin suomen-, ruotsin- tai saamenkielisten oppilaiden määrän kasvu on vaikuttanut koulutyön arkeen ja opetukseen. En siis kysynyt uskonnosta. Vastauksiksi nousi kuitenkin kielikysymysten sijaan tai lisäksi erilaisten islamin tulkintojen vaikutus koulun käytäntöihin. Toiseksi, osin ramadanin aikaan tehdyn aineistonkeruun yhteydessä uskonnonharjoittaminen eli paastoaminen ja sen mahdolliset vaikutukset testituloksiin nousi relevantiksi myös kielentutkimuksen kannalta. fi
dc.language.iso fin
dc.publisher Nuorisotutkimusseura ry
dc.relation.ispartof Nuorisotutkimus
dc.relation.uri http://www.nuorisotutkimusseura.fi/nuorisotutkimus-lehti
dc.subject.other monimuotoinen islam fi
dc.subject.other kaksisuuntainen sopeutuminen fi
dc.subject.other ensikieli fi
dc.subject.other rasismi fi
dc.title Islam alakoulussa: Koulu kaksisuuntaisen sopeutumisen kenttänä.
dc.type Article en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011101311540
dc.subject.kota 612
dc.contributor.laitos Soveltavan kielentutkimuksen keskus fi
dc.contributor.laitos Centre for Applied Language Studies en
jyx.tutka.volyme 27
jyx.tutka.mnumber 3
jyx.tutka.pagetopage 33-46
dc.type.uri http://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated 2011-10-13T08:38:53Z
eprint.status http://purl.org/eprint/type/status/PeerReviewed
eprint.status Kustantajan PDF

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record