Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Kaukonen, Saila
dc.contributor.author Lipsanen, Jenni
dc.date.accessioned 2011-10-17T08:42:08Z
dc.date.available 2011-10-17T08:42:08Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101711551 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/36816
dc.description.abstract Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty. Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n = 21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat. Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.- luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa. Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut 4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia välitunteja.
dc.format.extent 99 s.
dc.language.iso fin
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other fyysinen aktiivisuus
dc.subject.other ohjattu välitunti
dc.subject.other interventio
dc.title Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011101711551
dc.subject.ysa fyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysa liikunta
dc.subject.ysa välitunnit
dc.subject.ysa interventio
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Liikuntatieteellinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences en
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Education en
dc.contributor.laitos Opettajankoulutuslaitos fi
dc.contributor.laitos Liikuntakasvatuksen laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Teacher Education en
dc.contributor.laitos Department of Sport Sciences en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine Sport pedagogy en
dc.contributor.oppiaine luokanopettajakoulutus fi
dc.contributor.oppiaine liikuntapedagogiikka fi
dc.date.updated 2011-10-17T08:42:09Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record