"We really had a great week together, didn't we?" : the development of questions in texts written by adult learners of English as a second language

DSpace/Manakin Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Leikola, Kai
dc.date.accessioned 2011-10-13T20:29:45Z
dc.date.available 2011-10-13T20:29:45Z
dc.date.issued 2011
dc.identifier.uri http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011101311543 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/36807
dc.description.abstract Toisen kielen kehityksen tasoja on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja kysymyslauseet ovat olleet yksi alan keskeisimpiä tutkimuskohteita. Pienemannin, Johnstonin ja Brindleyn vuonna 1988 esittelemä kysymyslauseiden kuusiportainen kategorisointi niiden kehitystason mukaisesti on vaikuttanut todella suuresti alalla tehtyyn tutkimukseen aina tähän päivään saakka. Myöhemmissä tutkimuksissa, esimerkiksi Lightbown ja Spada (1993), on selvitetty että uusien tasojen oppiminen tapahtuu järjestelmällisesti ja että kielen oppija ei voi hypätä minkään kehitystason yli. Uusi kehitystaso ei myöskään korvaa aiempia tasoja vaan liittyy niiden jatkeeksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli jatkaa kysymyslauseiden kehitystasojen tutkimusperinnettä tutkimalla aikuisten englanninkielen oppijoiden muodostamia kysymyslauseita Yleiset Kielitutkinnot –materiaalista. Tutkimuksen aineisto koostui kolmen eri kirjoitustehtävän teksteistä kolmelta eri vaativuustasolta. Yleisten Kielitutkintojen materiaali on arvioitu kuusiportaisen järjestelmän avulla ja tässä tutkimuksessa tutkittiin tasoja kaksi, kolme ja neljä (vastaa EVK tasoja A2-B2). Kehitystasojen lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin myös kysymyslauseiden rakenteita. Tutkimuksessa vastattiin seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitkä ovat aikuisten A2-B2-tasoisten englanti toisena kielenä kielenkäyttäjien tyypillisimmät kehitystasot koskien kysymyslauseita kirjallisissa töissä? 2) Mitkä ovat näiden kysymyslauseiden rakenteet? Kysymyksiin vastattiin poimimalla valituista 105 tekstistä kaikki 261 kysymyslausetta ja jaottelemalla ne sekä niiden kehitystasojen mukaisesti hyödyntäen Pienemann et al (1988) luomaa kategorisointia että kieliopillisten rakenteiden mukaisesti. Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa kysymyksistä sijoittui kehitystasoille kolme ja neljä. Kehittyneemmillä kielenkäyttäjillä hajonta oli laajempaa. Verratessa tuloksia koululaisilla suoritettuun samankaltaiseen tutkimukseen (Roiha 2008) ne olivat todella samansuuntaiset. Rakenteista yleisimpiä olivat kyllä/ei-kysymykset ja wh-alkuiset kysymykset. Tutkimus antoi suuntaviivoja aikuisten kielenkäyttäjien tuottamista kysymyslauseista, mutta lisätutkimuksia kaivattaisiin laajemmalla aineistolla.
dc.format.extent 63 s.
dc.language.iso eng
dc.rights This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. en
dc.rights Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. fi
dc.subject.other CEFR
dc.subject.other writing in a second language
dc.subject.other developmental stages
dc.title "We really had a great week together, didn't we?" : the development of questions in texts written by adult learners of English as a second language
dc.type Book en
dc.identifier.urn URN:NBN:fi:jyu-2011101311543
dc.subject.ysa toinen kieli
dc.subject.ysa kirjoittaminen
dc.subject.ysa kehitys
dc.type.dcmitype Text en
dc.type.ontasot Pro gradu fi
dc.type.ontasot Master’s thesis en
dc.contributor.tiedekunta Humanistinen tiedekunta fi
dc.contributor.tiedekunta Faculty of Humanities en
dc.contributor.laitos Kielten laitos fi
dc.contributor.laitos Department of Languages en
dc.contributor.yliopisto University of Jyväskylä en
dc.contributor.yliopisto Jyväskylän yliopisto fi
dc.contributor.oppiaine englannin kieli fi
dc.date.updated 2011-10-13T20:29:45Z

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record